Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Zborski ulomci/brojevi u operi Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca iz aspekta romantičarskih i nacionalnih ideja

Rozina Palić-Jelavić orcid id orcid.org/0000-0001-9661-3298 ; Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 165 Kb

str. 217-247

preuzimanja: 730

citiraj


Sažetak

Uvidom u partituru Zajčeve opere Nikola Šubić Zrinjski moglo se uočiti postojanje nekoliko tipova zborskih ulomaka/brojeva, a autorova intencija da — u odnosu na cjelinu opere, u kojoj značajno mjesto pripada solističkim brojevima (ansamblima) — zborskim dijelovima svoje partiture poda znatnu ulogu, sagledala se iz nekoliko aspekata: kategorije dramaturgije, kategorije teksta i značenja teksta te kategorije glazbe, odnosno njihovih spojeva/preklapanja.
Riječ je o aspektu dramske radnje i povijesne pozadine drame u libretu, u kojoj se nadredio patriotski princip (eksponiran i u zborskim ulomcima) te o aspektu društvene uloge opere, kojom se poruka sadržana u njezinu tematskom sloju prenosi ekspresivnim i imaginacijskim iskazima; paradigmatičan je primjer Finale opere U boj! (završna „živa slika“, scenski prizor bez riječi i pokreta — Alegorija / Katastrofa), koji nije (samo) u scenografijskoj i/ili dekorativnoj, već i u dramaturški bitnoj funkciji.
Nadalje, promišlja se o aspektu romantičarskih toposa s istaknutim nacionalnim identifikacijskim narativom, izraženim i u zborskim ulomcima; štoviše, tekstni (i glazbeni) sloj opere promatra se i s obzirom na ideologeme, signifikantne i u zborskome partu, koji se mogu tumačiti u kontekstu ideje nacije, hrabrosti, (samo)žrtvovanja, odanosti, s najučestalijom sintagmom u boj /na boj / sveti boj.
Naposljetku, s obzirom na posebnosti što su obilježile Zajčevu operu i na razdoblje u kojem je ona nastala, značajnoga u pogledu utvrđivanja nacionalne svijesti i intenziviranja zborske djelatnosti, pozornost se pridaje aspektu ideje nacionalnoga (na razini glazbe i libreta); naime, osim glazbenofolklornih asocijacija (San Jelene — Ljubio je goluban) i nacionalnoherojske teme, razvidni su i specifični „zaštitni znaci“ nacionalne pripadnosti u odabiru repertoara stihova i strofa (uporabom deseterca i formulativnih oblika) te u njihovoj semantici (Tako nama Boga velikoga).

Ključne riječi

Ivan pl. Zajc; Hugo Badalić; Nikola Šubić Zrinjski/Nikola Šubić Zrinski; zborski brojevi; opera 19. stoljeća; hrvatska nacionalna povijesna opera; nacionalni identitet; U boj; San Jelene (Ljubio je goluban); Slava ti care; Tako nama Boga velikoga

Hrčak ID:

133550

URI

https://hrcak.srce.hr/133550

Datum izdavanja:

13.11.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.100 *