hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana

Miško Šuvaković   ORCID icon orcid.org/0000-0003-0632-9619 ; Fakultet muzičke umetnosti, Beograd

Puni tekst: hrvatski, pdf (2 MB) str. 193-202 preuzimanja: 621* citiraj
APA 6th Edition
Šuvaković, M. (2015). Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana. Ars Adriatica, (5), 193-202. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/149684
MLA 8th Edition
Šuvaković, Miško. "Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana." Ars Adriatica, vol. , br. 5, 2015, str. 193-202. https://hrcak.srce.hr/149684. Citirano 11.07.2020.
Chicago 17th Edition
Šuvaković, Miško. "Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana." Ars Adriatica , br. 5 (2015): 193-202. https://hrcak.srce.hr/149684
Harvard
Šuvaković, M. (2015). 'Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana', Ars Adriatica, (5), str. 193-202. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/149684 (Datum pristupa: 11.07.2020.)
Vancouver
Šuvaković M. Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana. Ars Adriatica [Internet]. 2015 [pristupljeno 11.07.2020.];(5):193-202. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/149684
IEEE
M. Šuvaković, "Moć praznine - Spekulativni realizam i umjetnički radovi Tome Savića Gecana", Ars Adriatica, vol., br. 5, str. 193-202, 2015. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/149684. [Citirano: 11.07.2020.]

Sažetak
Fundamentalna teza moje rasprave glasi: djela Tome
Savića Gecana su zasnovana na konceptu da je um promatrača
orijentiran ka vanjskim predmetima. Ako su
vanjski predmeti prazni, tada su oni indeksne strukture
za mentalne konstrukcije.
Tomo Savić Gecan je hrvatsko-holandski umjetnik
čija se umjetnička praksa formirala početkom i sredinom
devedesetih godina dvadesetog stoljeća. On se
pojavio na zagrebačkoj umjetničkoj sceni s tada mladim
umjetnicima koji otkrivaju kulturalne tragove kao
mediji svog umjetničkog rada. Njego rad se tada bitno
razlikovao od ostalih umjetnika njegove generacije po
tome što je izvodio događaje radikalnog minimalističkog
i apercpetivno kritičkog redukcionizma. Reducirao
je čulnost umjetničkog djela na intencionalno indeksiranje
potencijalnosti umjetničkog djela na popozicijskoindeksne
intervencije u prostoru, vremenu i ponašanju
unutar, najčešće galerijskog života. Dok se većina umjetnika
hrvatskoga neokonceptualizma sredinom devedesetih
godina bavila eksplicitnim kulturalnim značenjima i
njihovim distribucijama posredstvom masovnih medija
prikazivanja ili potrošnje, Tomo Savić Gecan je radio
s izoliranim uzrocima, neprimjetnim događajima, neutraliziranim
intenzitetima, odloženim posljedicama i
razrađenim indeksacijama nositelja značenja unutar kulturalnih
institucimja i njihovioh prostorno-vremenskih
situacija u ljudskom životu. Drugim riječima, postmediji
umjetničkih radova Tome Savića Gecana nisu kulturalne
reprezentacije, već prostorne, vremenske i bihevioralne
pojavnosti kulturalnih institucija u odnosu na tijelo/ponašanje
promatrača, gledatelja ili sudionika u projektu.
On je eksplicitno radio s body/mind modelima situiranja
događaja u čulni svijet nasuprot ili izvan naglašene
čulnosti. Mnogostruki konceptualni i čulno-pojavni događaji
odsutnosti i praznine u umjetnost su se odigravali
tijekom dugog dvadesetog stoljeća. Ti događaji su se
izvodili odlaganjem, premještanjem pražnjenjem, razlučivanjem
te indeksiranjem izuzetnosti bivanja tu i tada.
Ali, izvođeni su i isticanjem granične-minimalne prisutnosti,
retoričnošću praznog, ponovljivošću neutralnog,
odstupanjem, oduzimanjem precrtavanjem, redukcijom
oblika, preobražajem simbola u znak i znaka u mjesto
odsutnosti i odlaganja, tj. u sam označitelj.

Ključne riječi
Tomo Savić Gecan; snaga praznine; objectmind; instalacija; indeks; događaj; izvan

Hrčak ID: 149684

URI
https://hrcak.srce.hr/149684

[engleski]

Posjeta: 873 *