hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

KOMUNIKACIJA I GRAMATIKALIZACIJA. ANALIZA (HRVATSKIH) DEMONSTRATIVA

Maja Brala-Vukanović   ORCID icon orcid.org/0000-0002-5708-7624 ; Filozofski fakultet, Rijeka

Puni tekst: engleski, pdf (485 KB) str. 45-59 preuzimanja: 392* citiraj
APA 6th Edition
Brala-Vukanović, M. (2015). COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES. FLUMINENSIA, 27 (2), 45-59. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/151911
MLA 8th Edition
Brala-Vukanović, Maja. "COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES." FLUMINENSIA, vol. 27, br. 2, 2015, str. 45-59. https://hrcak.srce.hr/151911. Citirano 07.04.2020.
Chicago 17th Edition
Brala-Vukanović, Maja. "COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES." FLUMINENSIA 27, br. 2 (2015): 45-59. https://hrcak.srce.hr/151911
Harvard
Brala-Vukanović, M. (2015). 'COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES', FLUMINENSIA, 27(2), str. 45-59. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/151911 (Datum pristupa: 07.04.2020.)
Vancouver
Brala-Vukanović M. COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES. FLUMINENSIA [Internet]. 2015 [pristupljeno 07.04.2020.];27(2):45-59. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/151911
IEEE
M. Brala-Vukanović, "COMMUNICATION AND GRAMMATICALIZATION. THE CASE OF (CROATIAN) DEMONSTRATIVES", FLUMINENSIA, vol.27, br. 2, str. 45-59, 2015. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/151911. [Citirano: 07.04.2020.]

Sažetak
Teorijska postavka prema kojoj komunikacijske potrebe potiču razvitak (novih) gramatičkih kategorija propituje se u ovome radu na paradigmi demonstrativa u hrvatskome jeziku. U prvome su dijelu rada predstavljene teorijske postavke koje istražuju čin pokazne geste iz perspektive razvojne psihologije, usvajanja jezika te kognitivno-jezičnih univerzalija. Središnja je teza da je pokazna gesta primarni komunikacijski uvjet i alat, bez (usvajanja) kojega nema sposobnosti paralelnoga fokusiranja pažnje (govornika i sugovornika) na referentne objekte, odnosno nema temeljnoga preduvjeta za uspješnu komunikaciju. Promatra se i poveznica između pokazne geste i dijeljene pažnje (engl. shared attention) s jedne strane, te demonstrativa kao temeljnih ‘usmjernih riječi’ (usp. Diessel, 2006) s druge. Drugi je dio rada analitičke prirode, a njegov je središnji cilj sistematizacija kompleksne paradigme demonstrativa (od pokaznih zamjenica, preko pokaznih pridjeva i priloga, sve do čestica) u hrvatskome jeziku. Predlaže se moguća konstrukcija takva kontinuuma za hrvatski jezik koji od pokazne geste vodi do „usmjernih riječi”, pri čemu se dobiveni niz povezuje s referencijalnim (identifikacijskim), modifikacijskim (kvalifikacijskim), te predikativnim (informativnim) segmentima jezika.

Ključne riječi
demonstrativi; gramatikalizacija; univerzalije; kognitivna semantika

Hrčak ID: 151911

URI
https://hrcak.srce.hr/151911

[engleski]

Posjeta: 573 *