hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru

Sandra Juranić ; Hrvatski restauratorski zavod, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (462 KB) str. 193-214 preuzimanja: 329* citiraj
APA 6th Edition
Juranić, S. (2015). Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru. Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 58 (3/4), 193-214. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/156688
MLA 8th Edition
Juranić, Sandra. "Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru." Vjesnik bibliotekara Hrvatske, vol. 58, br. 3/4, 2015, str. 193-214. https://hrcak.srce.hr/156688. Citirano 17.11.2019.
Chicago 17th Edition
Juranić, Sandra. "Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru." Vjesnik bibliotekara Hrvatske 58, br. 3/4 (2015): 193-214. https://hrcak.srce.hr/156688
Harvard
Juranić, S. (2015). 'Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru', Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 58(3/4), str. 193-214. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/156688 (Datum pristupa: 17.11.2019.)
Vancouver
Juranić S. Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru. Vjesnik bibliotekara Hrvatske [Internet]. 2015 [pristupljeno 17.11.2019.];58(3/4):193-214. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/156688
IEEE
S. Juranić, "Vrste oštećenja i konzervatorsko-restauratorske metode pri restauriranju umjetnina na prozirnom papiru", Vjesnik bibliotekara Hrvatske, vol.58, br. 3/4, str. 193-214, 2015. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/156688. [Citirano: 17.11.2019.]

Sažetak
Arhitektonski crteži na paus papiru javili su se u 19. stoljeću. Prvi kemijski tretirani papiri proizvedeni su u Francuskoj 1846., a proces je komercijalno razvila tvrtka Warren de la Rue u Londonu. Paus papir odlikuje velika prozirnost i propusnost svjetlosti što je postignuto impregnacijom papirne pulpe uljima i smolama te dodatnim izlaganjem zraku te sušenjem navedene tvari stvaraju proziran papir. Tipična sredstva za postizanje prozirnosti jesu: kanadski balzam (tekuća smola koja se dobiva iz smole jele), dammar i laneno ulje. U dvadesetom stoljeću se karakteristična prozirnost paus papira dodatno unapređujete je osmišljen kako bi se mogle izvoditi kopije te crteži i nacrti za arhitektonske i projektantske potrebe. Uz prozirnost, jedna od glavnih karakteristika prozirnog papira jest jaka osjetljivost i reakcija u doticaju s vlagom. Sitni fibrili su u postupku proizvodnje usitnjavani u ogromnim količinama vode pa su vlakna jako nabubrena. Kada se papir osuši, vlakna “pamte”, pa u ponovnom kontaktu s vodom jako nabubre. Vlakna prozirnog papira se šire u širinu 10-20 posto, a gotovo ništa ili vrlo malo u dužinu. Vlakna prozirnog papira koji je samo impregniran, nemaju toliko izraženu higroekspanzivnost, nego ta impregnacija štiti papir od utjecaja vlage. Stoga, ovisno o kvaliteti papira, njegovoj vrsti, ali i količini oštećenja, bira se zadovoljavajuća metoda pri konzerviranju i restauriranju navedenog papira. Najčešće se pristupa samo djelomičnom popravljanju poderotina te izražajnijih pregiba. Podljepljivanje treba pokušati izbjeći jer se njime mijenja karakter objekta i zadire u strukturu papira.

Ključne riječi
paus papir; povijest izrade; vrste prozirnog papira; crteži na prozirnom papiru; fizikalna; mehanička; kemijska i biološka oštećenja; konzervatorskorestauratorske metode

Hrčak ID: 156688

URI
https://hrcak.srce.hr/156688

[engleski]

Posjeta: 550 *