hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

GOVOR ĐAKA KAJKAVACA

Stjepan Hranjec ; Visoka učiteljska škola u Čakovcu, Čakovec Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 57-63 preuzimanja: 194* citiraj
APA 6th Edition
Hranjec, S. (2004). GOVOR ĐAKA KAJKAVACA. Govor, 21 (1), 57-63. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/173961
MLA 8th Edition
Hranjec, Stjepan. "GOVOR ĐAKA KAJKAVACA." Govor, vol. 21, br. 1, 2004, str. 57-63. https://hrcak.srce.hr/173961. Citirano 16.10.2021.
Chicago 17th Edition
Hranjec, Stjepan. "GOVOR ĐAKA KAJKAVACA." Govor 21, br. 1 (2004): 57-63. https://hrcak.srce.hr/173961
Harvard
Hranjec, S. (2004). 'GOVOR ĐAKA KAJKAVACA', Govor, 21(1), str. 57-63. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/173961 (Datum pristupa: 16.10.2021.)
Vancouver
Hranjec S. GOVOR ĐAKA KAJKAVACA. Govor [Internet]. 2004 [pristupljeno 16.10.2021.];21(1):57-63. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/173961
IEEE
S. Hranjec, "GOVOR ĐAKA KAJKAVACA", Govor, vol.21, br. 1, str. 57-63, 2004. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/173961. [Citirano: 16.10.2021.]

Sažetak
Otkad je kajkavština (i čakavština) svedena na status narječja, dakle, neravnopravnog govornog izričaja spram standarda, ne samo da smo svjedoci njena potiskivanja nego su tom inferiornosti obilježeni i njeni govornici - oni postaju predmetom omaložavanja pa i otvorenog ismijavanja. A kaj i ča su hrvatski govori pa bi takvi trebali imati svoj status, dapače trebali bi biti integrirani u standardni književni jezik. Trebala bi se ostvarivati hrvatska jezična sinteza. A pritom, dakako, glavna zadaća pripada školi. Proces ravnopravnosti govora i njegovo ukidanje počinje najprije u dječjem vrtiću, u koji dijetekajkavac dolazi sa svojim prvim naučenim govornim sustavom, narječjem. Odgojitelj mora imati ma umu osnovna didaktička načela - od poznatoga prema nepoznatom, od bližega prema daljem - i postići da dijete uz svoj materinski idiom usvaja zakonitosti normativnoga jezika. Narječje tako funkcionira kao "most" preko kojega se dospijeva do standardnog govora. Postupno, u osnovnoj školi, čestotnost dijalekata se smanjuje, ali se nikako ne bi smio posve potisnuti nego, naprotiv afirmirati raznolikim govornim oblicima u obveznoj nastavi i izvannastavnim aktivnostima. U srednjoj školi upoznavanje narječja u mladih kajkavaca moglo bi se proširiti dijakronijsko-jezičnim pristupom te izradbom razlikovne gramatike i razlikovnog rječnika.

Ključne riječi
kajkavsko narječje; standardni govor; hrvatski jezik; nastava materinskog jezika

Hrčak ID: 173961

URI
https://hrcak.srce.hr/173961

Posjeta: 411 *