Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Učestalost i oblici elektroničkog zlostavljanja učenika viših razreda osnovnoškolske dobi u tri različite školske sredine

Anela Nikčević-Milković orcid id orcid.org/0000-0001-6216-456X ; Sveučilište u Zadru, Odjel za nastavničke studije u Gospiću, Gospić, Hrvatska
Ana Jerković orcid id orcid.org/0000-0002-6292-4124 ; Osnovna škola dr. Jure Turića, Gospić, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 576 Kb

str. 75-93

preuzimanja: 653

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 576 Kb

str. 94-94

preuzimanja: 2.618

citiraj


Sažetak

Cilj istraživanja je utvrditi učestalost i oblike elektroničkog zlostavljanja (e-zlostavljanje) učenika viših razreda osnovnoškolske dobi u tri različite školske sredine: 1) gradskoj, urbanoj (velika škola), 2) prigradskoj, srednje urbanoj (srednje velika škola) i 3) seoskoj (mala škola). Rezultati istraživanja pokazuju da s povećanjem dobi učenika, većim iskustvom u radu na suvremenim tehnologijama, češćim provođenjem slobodnog vremena na računalu, mobitelu i internet aplikacijama se povećava e-zlostavljanje s direktnom namjerom. S veličinom i urbanijim okruženjem škole, povećanjem dobi učenika, većom količinom slobodnog vremena provedenog na računalu i mobitelu povećava se vjerojatnost e zlostavljanja kršenjem tuđeg identiteta. S veličinom i urbanijim okruženjem škole te povećanjem dobi učenika povećava se vjerojatnost e-zlostavljanja uznemiravanjem i vrijeđanjem bez direktne namjere. Dužina korištenja interneta i mobitela preko sat vremena prediktivna je za pojavu e-zlostavljanja. Učenici najviše koriste Facebook aplikaciju te ukoliko je koriste više od 2 sata dnevno je prediktivno za pojavu e-zlostavljanja. Na drugom mjestu koriste Chat aplikaciju, ali je koriste vremenski kraće. U velikoj i srednjoj školi gradske i prigradske sredine je najveća pojavnost e- zlostavljanja zanemarivanjem i vrijeđanjem bez direktne namjere, dok je u maloj školi seoske sredine najčešće prisutno e-zlostavljanje s direktnom namjerom. Edukacija o štetnim učincima suvremenih tehnologija potrebna je svim učenicima u školama kako bi se smanjilo e-nasilje i spriječilo e-zlostavljanje naročito ono s direktnom namjerom i kršenjem tuđeg identiteta te posebno kod djece i mladih koja su u riziku.

Ključne riječi

e-zlostavljanje; suvremene tehnologije; škole različite po veličini i sociodemografskom okruženju; učenici viših razreda osnovnoškolske dobi

Hrčak ID:

177321

URI

https://hrcak.srce.hr/177321

Datum izdavanja:

10.2.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.615 *