hrcak mascot   Srce   HID

Medijska istraživanja : znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, Vol.13 No.1 Lipanj 2007.

Izvorni znanstveni članak

Odnos medijske pismenosti s ostalim elementima modela informacijske pismenosti

Violeta Vidaček Haniš
Valentina Kirinić
Ksenija Pletenac

Puni tekst: engleski, pdf (243 KB) str. 69-85 preuzimanja: 1.766* citiraj
APA 6th Edition
Vidaček Haniš, V., Kirinić, V. i Pletenac, K. (2007). Media Literacy as Compared to Other Elements of the Information Literacy Model. Medijska istraživanja, 13 (1), 69-85. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/18045
MLA 8th Edition
Vidaček Haniš, Violeta, et al. "Media Literacy as Compared to Other Elements of the Information Literacy Model." Medijska istraživanja, vol. 13, br. 1, 2007, str. 69-85. https://hrcak.srce.hr/18045. Citirano 21.06.2018.
Chicago 17th Edition
Vidaček Haniš, Violeta, Valentina Kirinić i Ksenija Pletenac. "Media Literacy as Compared to Other Elements of the Information Literacy Model." Medijska istraživanja 13, br. 1 (2007): 69-85. https://hrcak.srce.hr/18045

Sažetak
Sve veća izloženost djece predškolske dobi različitim vrstama medija zahtijeva i sve višu razinu razvoja medijske pismenosti. Medijska pismenost, uz bazičnu, tehnološku i knjižničarsku pismenost, čini sastavni dio modela informacijske pismenosti.
U svrhu ispitivanja razvijenosti i međuodnosa različitih elemenata unutar modela informacijske pismenosti, konstruirane su tri ankete namijenjene odgojiteljicama u dječjem vrtiću, roditeljima i polaznicima dječjih vrtića u dobi od 6 godina. Ove tri skupine ispitanika odabrane su kako bi se ustanovile podudarnosti i preklapanja između njihovih procjena.
Dobiveni rezultati pokazuju da šestogodišnjaci učestalo kod kuće i u vrtiću prate informacije putem različitih vrsta medija, i to prosječno čak oko 25 sati tjedno. Tako su njihovi najčešći izvori informacija TV, zatim video, slikovnice, računalo itd. Potvrđena je i pozitivna povezanost između razine razvoja medijske i tehnološke pismenosti kod djece predškolske dobi. Nadalje, većina djece predškolske dobi pokazuje i početnu razvijenost knjižničarske pismenosti. Tako i razina složenosti istraživačkog procesa kao sastavnog dijela knjižničarske pismenosti ovisi o dostupnosti i izloženosti različitim vrstama medija (TV, računala i dr.). U okviru procjene razvoja bazične pismenosti dobiveni rezultat ukazuje na to da poznavanje slova i vještina čitanja koji predstavljaju sastavne dijelove bazične pismenosti nisu povezani s razinom razvijenosti informacijske pismenosti u toj dobi. Rezultat dodatno ukazuje i na važnost socijalne komponente, odnosno uloge odraslih koji djeci čitaju priče i ostale sadržaje.
Zaključno, zbog velike izloženosti djece različitim medijima kod kuće i u predškolskim ustanovama, vrlo je važno sustavno praćenje i rad na podizanju kvalitete obrazovnih sadržaja obuhvaćenih programom predškolskog odgoja. Jednako je nužno potrebna dodatna edukacija roditelja u obliku savjeta stručnjaka za kvalitetnu selekciju sadržaja i ograničavanje vremena u kojem djeca kod kuće usvajaju informacije i stječu informacijsku pismenost putem različitih medija.

Ključne riječi
vrste medija; medijska pismenost; informacijska pismenost

Hrčak ID: 18045

URI
https://hrcak.srce.hr/18045

[engleski]

Posjeta: 3.115 *