hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj

Damir Purković   ORCID icon orcid.org/0000-0002-2046-3972 ; Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Stjepan Kovačević ; Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (384 KB) str. 17-43 preuzimanja: 213* citiraj
APA 6th Edition
Purković, D. i Kovačević, S. (2017). Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj. Politehnika, 1. (1.), 17-43. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/194417
MLA 8th Edition
Purković, Damir i Stjepan Kovačević. "Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj." Politehnika, vol. 1., br. 1., 2017, str. 17-43. https://hrcak.srce.hr/194417. Citirano 16.11.2019.
Chicago 17th Edition
Purković, Damir i Stjepan Kovačević. "Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj." Politehnika 1., br. 1. (2017): 17-43. https://hrcak.srce.hr/194417
Harvard
Purković, D., i Kovačević, S. (2017). 'Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj', Politehnika, 1.(1.), str. 17-43. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/194417 (Datum pristupa: 16.11.2019.)
Vancouver
Purković D, Kovačević S. Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj. Politehnika [Internet]. 2017 [pristupljeno 16.11.2019.];1.(1.):17-43. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/194417
IEEE
D. Purković i S. Kovačević, "Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj", Politehnika, vol.1., br. 1., str. 17-43, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/194417. [Citirano: 16.11.2019.]

Sažetak
Nastavničke kompetencije proteklih su se pet desetljeća bitno preobrazile, uglavnom zbog utjecaja globalizacijskih društvenih i tehnoloških promjena, ali je kognitivni, emocionalni, socijalni i tjelesni razvoj učenika te odgovornost za takav razvoj i dalje glavni cilj nastavnika. Promjene su uzrokovale neujednačene kvalifikacije, diferencijaciju znanstvene podloge u nekim područjima te nedostatne modele obrazovanja, što je otežalo prihvatljivu profesionalizaciju nastavnika, pa tako i onih tehničkog područja. Ovaj pregled se fokusira na glavne probleme deprofesionalizacije i dekvalifikacije nastavnika, na dugoročne opasnosti takvih trendova te na smjernice i znanstvene dosege koji determiniraju profesionalizaciju nastavnika. U radu se iznosi pregled modela profesije i kritika strukturalnog funkcionalizma na kojem je zasnovan te se analiziraju problemi nastavnika tehničkog područja u Hrvatskoj. Iznose se glavne prepreke za profesionalizaciju, poput centraliziranog pristupa kojim se nastavniku nameću modeli i sadržaji poučavanja, bez preuzimanja suodgovornosti za učinak nastave. U takvim okolnostima, profesionalizaciju nastavnika tehnike mogao bi osigurati predloženi hibridni model, kojim se dinamički usklađuju kompetencijski okviri i profesionalni standardi kao način sprječavanja dekvalifikacije, dok se delegiranjem nadležnosti nad tim standardima na udruženja nastavnika osigurava profesionalna autonomija, kao jedino jamstvo kvalitetnog obrazovanja budućnosti.

Ključne riječi
deprofesionalizacija i dekvalifikacija; model profesije; nastavnik tehnike; nastavnička profesija; profesionalna autonomija

Hrčak ID: 194417

URI
https://hrcak.srce.hr/194417

Posjeta: 340 *