hrcak mascot   Srce   HID

Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, Vol. 49 No. 2, 2018.

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/https://dx.doi.org/10.21857/ygjwrcjkey

Tragovi protureformacijske glazbe u slovenskim zemljama

Klemen Grabnar ; Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, Institute of Musicology, Ljubljana, Slovenija

Puni tekst: engleski, pdf (625 KB) str. 303-317 preuzimanja: 0* citiraj
APA 6th Edition
Grabnar, K. (2018). Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands. Arti musices, 49 (2), 303-317. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/216711
MLA 8th Edition
Grabnar, Klemen. "Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands." Arti musices, vol. 49, br. 2, 2018, str. 303-317. https://hrcak.srce.hr/216711. Citirano 16.02.2019.
Chicago 17th Edition
Grabnar, Klemen. "Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands." Arti musices 49, br. 2 (2018): 303-317. https://hrcak.srce.hr/216711
Harvard
Grabnar, K. (2018). 'Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands', Arti musices, 49(2), str. 303-317. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/216711 (Datum pristupa: 16.02.2019.)
Vancouver
Grabnar K. Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands. Arti musices [Internet]. 2018 [pristupljeno 16.02.2019.];49(2):303-317. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/216711
IEEE
K. Grabnar, "Traces of Counter-Reformation Music in the Slovenian Lands", Arti musices, vol.49, br. 2, str. 303-317, 2018. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/216711. [Citirano: 16.02.2019.]

Sažetak
Nepobitno možemo promatrati »nereligijske« dimenzije glazbene kulture u razdoblju protureformacije s jedne strane, ali i uporabu glazbe kao odraza pobožnosti i propagande koja je podijelila katoličke i reformirane kulture s druge. Na temelju izravnih i neizravnih dokaza moguće je uspostaviti tri glavna tipa glazbenog repertoara u slovenskim zemljama ranog 17. stoljeća koji su u izravnoj vezi s protureformacijom: gregorijansko pjevanje, sakralne pjesme na narodnom jeziku i suvremenu polifonijsku glazbu. Polaganje težišta na tekstove sačuvanih glazbenih djela poglavito je pomoglo u oblikovanju posebnosti protureformacijskog religijskog identiteta: suvremene polifonijske skladbe, osobito litanijā i Marijanskih antifonā s naglaskom na dogmi sanktoralne intercesije; aklamacija Christus vincit sa svjedočanstvom religijskog integriteta pape Klemeta VIII (»Summo pontifi ci Clementi octavo integritatem fidei«); te responzorij Sedil ie k’misi s naglaskom na pretvorbi (transsubstancijaciji) - »Letu ie moie Tellu« (»Hoc est Corpus meum«). Iako pjesme na narodnom jeziku koje su se mogle čuti u Tijelovskim procesijama nisu sačuvane, one su vjerojatno bile karakterističan dio katoličke zvukovnosti, te su zasigurno morale privući pažnju slušatelja i izravno ih suočiti s vjerskim izazovima. S promicanjem reforme i propagande, koju je osobito promovirao biskup Hren, uspješno napredovanje katoličke reforme u slovenskim zemljama početkom 17. stoljeća stabiliziralo je situaciju u mnogim glazbenim institucijama tako da se čak može uočiti nova životnost koju su kasnije tijekom stoljeća nastavili isusovci.

Ključne riječi
protureformacija; gregorijansko pjevanje; pučke pjesme; polifonija; sanktoralna intercesija; papa; slovenske zemlje; biskup Tomaž Hren

Hrčak ID: 216711

URI
https://hrcak.srce.hr/216711

[engleski]

Posjeta: 0 *