Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

Razina rizičnosti rada u javnom i realnom sektoru

Gordana Horvat orcid id orcid.org/0000-0002-7601-5837 ; Udruga za rad s mladima ”Breza”, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 104 Kb

str. 71-81

preuzimanja: 1.430

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 54 Kb

str. 73-73

preuzimanja: 127

citiraj


Sažetak

Stres i sagorijevanje na poslu bili su u središtu pozornosti istraživača, poslovnih ljudi i djelatnikas u obrazovnom sustavu. Razlog za takav interes može se naći u posljedicama sve češće prisutnosti tih pojava koje značajno umanjuju učinkovitost zaposlenika kao i rezultate njihovih nastojanja. Provedena su dva istraživanja o utjecaju stresa i izgaranja na radno aktivnu populaciju u dva različita sektora u Hrvatskoj: banke (Horvat, G., Tomašević, S. i Leutar, Z. 2016) i osnovne škole (Tomašević, S., Horvat, G. i Leutar, Z., 2016). Upitnik o intenzitetu izgaranja i skala opaženog stresa korišteni su kao instrumenti psihološke mjere u obje studije. Cilj prve studije bio je istražiti prisutnost Burn out sindroma sa zaposlenicima u bankarskoj industriji koji rade izravno s klijentima. Uključeno je 303 ispitanika, od čega 57 muškaraca i 246 ispitanica. Prema dobivenim rezultatima 25% zaposlenika u bankarskom sektoru pokazalo je visok stupanj sagorijevanja i dugotrajni simptom izloženosti stresu, dok je 37% ispitanika pokazalo početne znakove sagorijevanja. Nizak stupanj sagorijevanja zabilježen je kod 36% ispitanika. Cilj drugog istraživanja bio je ispitati intenzitet stresa za učitelje u osnovnoj školi i nastavnike predmeta u ruralnim i urbanim područjima. Studija je obuhvatila ukupno 14 osnovnih škola - sedam gradskih i sedam seoskih osnovnih škola.
U istraživanju je sudjelovalo ukupno 217 učitelja osnovnih škola, od kojih 37 muškaraca i 180 učiteljica osnovnih škola. U studiju je uključeno 102 učitelja razredne nastave i 115 učitelja predmetne nastave. Studija je pokazala da 34% učitelja razredne nastave u osnovnoj školi pati od stresa niskog intenziteta, a 37% učitelja razredne nastave u osnovnoj školi od stresa srednjeg intenziteta, dok 65% učitelja predmetne nastave u osnovnoj školi pati od stresa niskog intenziteta, a 62% predmetnih nastavnika bilo je izloženo stresu srednjeg intenziteta. Rezultati dobiveni u obje studije ukazuju na nužnost prevencije educiranjem zaposlenika kako se nositi sa stresom. Neizbježna je i stalna pomoć u upravljanju novim stresnim iskustvima uz stalni stručni nadzor - superviziju.

Ključne riječi

sagorijevanje; stres na poslu; prevencija; supervizija

Hrčak ID:

217184

URI

https://hrcak.srce.hr/217184

Datum izdavanja:

25.12.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.416 *