Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.18045/zbefri.2019.1.213

Tržišna koncentracija i profitabilnost: Empirijski dokazi iz prerađivačke industrije Srbije1

Radovan Kastratović orcid id orcid.org/0000-0002-6138-906X ; Analyst, Institute for Business Research – MBA, Dubrovačka 24, 11000 Belgrade, Serbia
Dragan Lončar ; Full professor, Faculty of Economics, University of Belgrade, Kamenicka 6, 11000 Belgrade, Serbia
Siniša Milošević ; Chief economist, Commission for Protection of Competition of the Republic of Serbia, Savska 25, 11000 Belgrade, Serbia


Puni tekst: hrvatski pdf 953 Kb

str. 213-233

preuzimanja: 400

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 953 Kb

str. 213-233

preuzimanja: 502

citiraj


Sažetak

Utjecaj tržišne koncentracije na profitabilnost je kontroverzno pitanje u oblasti industrijske organizacije, na koje nema jasnog odgovora. Cilj istraživanja je ispitati ovaj eventualni utjecaj u kontekstu prerađivačke industrije Srbije. Temeljna hipoteza u ovom istraživanju jest da povećanje koncentracije tržišta povećava profitabilnost na tržištima zbog tajnog sporazuma dominantnih tvrtki. Hipoteza je testirana definiranjem i ocjenom modela koji opisuje utjecaj strukturnih i ostalih kontrolnih varijabli na profitabilnost tržišta, korištenjem sekundarnih podataka panela za 122 tržišta, promatrana u 2015. i 2017. godini. Podaci su dobiveni iz 30037 financijskih izvješća tvrtki iz sektora prerađivačke industrije. Model je procijenjen primjenom dvostupanjske metode najmanjih kvadrata s komponentama slučajne pogreške (EC2SLS). Rezultati istraživanja ukazuju na statistički značajan pozitivan utjecaj koncentracije tržišta na profitabilnost, što ide u prilog tradicionalnoj hipotezi tržišne snage.

Ključne riječi

tržišna koncentracija; profitabilnost; konkurencija; tajni sporazum; prerađivačka industrija

Hrčak ID:

221680

URI

https://hrcak.srce.hr/221680

Datum izdavanja:

28.6.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.690 *