hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11

Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju

Ivan Tomić ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Matej Pavlić ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Denis Vlašiček   ORCID icon orcid.org/0000-0003-1925-6818 ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Dragutin Ivanec ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, PDF (551 KB) str. 441-460 preuzimanja: 346* citiraj
APA 6th Edition
Tomić, I., Pavlić, M., Vlašiček, D. i Ivanec, D. (2019). Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju. Psihologijske teme, 28 (2), 441-460. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11
MLA 8th Edition
Tomić, Ivan, et al. "Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju." Psihologijske teme, vol. 28, br. 2, 2019, str. 441-460. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11. Citirano 19.10.2021.
Chicago 17th Edition
Tomić, Ivan, Matej Pavlić, Denis Vlašiček i Dragutin Ivanec. "Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju." Psihologijske teme 28, br. 2 (2019): 441-460. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11
Harvard
Tomić, I., et al. (2019). 'Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju', Psihologijske teme, 28(2), str. 441-460. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11
Vancouver
Tomić I, Pavlić M, Vlašiček D, Ivanec D. Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju. Psihologijske teme [Internet]. 2019 [pristupljeno 19.10.2021.];28(2):441-460. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11
IEEE
I. Tomić, M. Pavlić, D. Vlašiček i D. Ivanec, "Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju", Psihologijske teme, vol.28, br. 2, str. 441-460, 2019. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.28.2.11

Sažetak

Temeljno obilježje vidnoga radnog pamćenja jest da preciznost dosjećanja opada porastom broja podražaja koji se pamti. Ovaj se nalaz tumači kao posljedica raspodjele ograničene količine resursa, pri čemu porastom broja podražaja koji se pamti pada količina resursa pridana svakom podražaju. Nedavna istraživanja pokazuju kako dosjećanje u zadacima vidnoga radnog pamćenja ovisi i o karakteristikama seta podražaja koji se pamti. Konkretno, u zadatku pamćenja jednostavnih vidnih karakteristika dvaju podražaja (npr. orijentacije) dosjećanje jednog podražaja karakterizira sustavna pogreška u smjeru drugog zapamćenog podražaja, tzv. efekt privlačenja. U ovom smo istraživanju željeli provjeriti koliko je ovaj efekt otporan na eksperimentalne manipulacije preciznosti pamćenja podražaja. U četiri su eksperimenta sudionici (N = 33) pamtili i dosjećali se istovremeno prikazanih orijentacija podražaja. U prvom je eksperimentu redoslijed dosjećanja odabiran po slučaju; u drugom su eksperimentu sudionici trebali samostalno birati redoslijed kojim će se dosjećati, a u trećem i četvrtom eksperimentu redoslijed dosjećanja ponovno je odabiran po slučaju, no sudionicima je na svakoj sekvenci unaprijed (eksp. 3) ili unatrag (eksp. 4) signalizirano kojeg će se podražaja najvjerojatnije morati dosjetiti prvog. Efekt privlačenja bio je vidljiv u sva četiri eksperimenta, i to pri dosjećanju obaju podražaja. Ovo istraživanje demonstrira robusnost efekta privlačenja u vidnom radnom pamćenju, što implicira da mehanizmi u podlozi tog efekta nisu podložni korekciji, odnosno da su sastavni dio temeljnih procesa kodiranja vidnih podražaja.

Ključne riječi
vidno radno pamćenje; efekt privlačenja; pamćenje orijentacija; signaliziranje

Hrčak ID: 223190

URI
https://hrcak.srce.hr/223190

[engleski]

Posjeta: 853 *