hrcak mascot   Srce   HID

Prethodno priopćenje

AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE

Josip Županov ; Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (3 MB) str. 949-954 preuzimanja: 577* citiraj
APA 6th Edition
Županov, J. (1993). AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE. Društvena istraživanja, 2 (6 (8)), 949-954. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/33096
MLA 8th Edition
Županov, Josip. "AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE." Društvena istraživanja, vol. 2, br. 6 (8), 1993, str. 949-954. https://hrcak.srce.hr/33096. Citirano 10.12.2019.
Chicago 17th Edition
Županov, Josip. "AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE." Društvena istraživanja 2, br. 6 (8) (1993): 949-954. https://hrcak.srce.hr/33096
Harvard
Županov, J. (1993). 'AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE', Društvena istraživanja, 2(6 (8)), str. 949-954. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/33096 (Datum pristupa: 10.12.2019.)
Vancouver
Županov J. AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE. Društvena istraživanja [Internet]. 1993 [pristupljeno 10.12.2019.];2(6 (8)):949-954. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/33096
IEEE
J. Županov, "AKTUALNOST TOMAŠIĆEVE SOCIOLOGIJE", Društvena istraživanja, vol.2, br. 6 (8), str. 949-954, 1993. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/33096. [Citirano: 10.12.2019.]

Sažetak
Autor razmatra aktualnost sociologije DinkaTomašića u svjetlu njegove
koncepcije dvaju kulturnih modela: plemensko-stočarskog (dinaridskoga)
s jedne, te ravničarsko-zadrugarskoga, s druge strane. S tim ga u
svezi najviše zanimaju dva pitanja: 1) može li se plemenski model vezati
isključivo za srpski, a zadružni pak isključivo za hrvatski etnos, i 2) ne
postoji li i u Hrvatskoj dualni kulturni sustav. Odgovor na drugo pitanje
pokazuje da je plemenski model bio itekako snažan i u Hrvatskoj, kako
između 1941. i 1945. (kroz ustaški i partizanski pokret), tako i u razdoblju
nakon 1945, u kojem je odlučno obilježavao sve bitne odnose u bivšoj
Jugoslaviji. Dominacija plemenskog modela nijenarušenanitiuvođenjem
"samoupravljanja" koje je u prerušenom obliku vratilo na scenu zadružni
model. U domovinskom ratu dolazi pak do snažne revitalizacije
plemenskog modela jer je Hrvatska - suočena s agresijom države
utemeljene na plemenskome modelu - bila prisiljena suprotstaviti
napadaču isti model i vrijednosni sustav. Autor zamjeraTomašiću što je
iz razmatranja posve ispustio treći model - mediteranski, koji je, iako od
iznimne važnosti za Hrvatsku, posve marginaliziran,a dopušta i mogućnost
rasprave o četvrtom kulturnom modelu - zagorskom, oblikovanom
u jedinom hrvatskom području na kojem je postojao razvijeni feudalizam
zapadnog tipa.

Hrčak ID: 33096

URI
https://hrcak.srce.hr/33096

[engleski] [njemački]

Posjeta: 936 *