hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.)

Marin Škarica ; Katolički bogoslovni fakultet, Sveučilište u Splitu

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 257-279 preuzimanja: 427* citiraj
APA 6th Edition
Škarica, M. (2002). Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.). Crkva u svijetu, 37 (3), 257-279. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/38959
MLA 8th Edition
Škarica, Marin. "Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.)." Crkva u svijetu, vol. 37, br. 3, 2002, str. 257-279. https://hrcak.srce.hr/38959. Citirano 19.10.2019.
Chicago 17th Edition
Škarica, Marin. "Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.)." Crkva u svijetu 37, br. 3 (2002): 257-279. https://hrcak.srce.hr/38959
Harvard
Škarica, M. (2002). 'Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.)', Crkva u svijetu, 37(3), str. 257-279. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/38959 (Datum pristupa: 19.10.2019.)
Vancouver
Škarica M. Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.). Crkva u svijetu [Internet]. 2002 [pristupljeno 19.10.2019.];37(3):257-279. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/38959
IEEE
M. Škarica, "Sveta pričest i štovanje euharistijskog otajstva izvan mise (I.)", Crkva u svijetu, vol.37, br. 3, str. 257-279, 2002. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/38959. [Citirano: 19.10.2019.]

Sažetak
Autor u ovom radu analizira Rimski obrednik: "Sveta pričest i
štovanje euharistijskog otajstva izvan mise". Obrednik Je utemeljen
na najvažnijem teološkom načelu o euharistijskom otajstvu, naime
da Je euharistijsko slavlje, misna žrtva središte liturgijskog života
Crkve, te stoga izvor i svrha svih vidova štovanja euharistije izvan
mise. Stoga misa ima prednost pred svim oblicima štovanja
euharistije izvan mise. Obrednik prihvaća i pretoče u obrede
ispravne teološke norme i upute o štovanju euharistijskog otajstva
sadržane u raznim posaborskim dokumentima, ali donosi i neke
nove. Upravo stoga ovaj obrednik dijeljenje pričesti i sve oblike
štovanja euharistije izvan mise usko povezuje s misom i naglašava
da svi ti oblici štovanja počinju od mise, proširuju milost
euharistijske žrtve i na one koji nisu mogli sudjelovati na misi, i
ponovno ih upućuju i pripravljaju na buduća euharistijska slavlja.
Kristu u euharistiji treba se klanjati, ali prije svega taj sakrament
treba blagovati, jer je blagovanje prvotnije od klanjanja. Prvotna
svrha čuvanja euharistije nakon mise jest davanje popudbine
bolesnicima, na drugom mjestu je dijeljenje pričesti onima koji nisu
mogli sudjelovati na misi, a klanjanje dolazi na treće mjesto. I kad
govori o opravdanosti i potrebi dijeljenja pričesti izvan mise,
obrednik jasno ističe da pričest pod misom spada na bit mise, te
vjernici najsavršenije sudjeluju u misi, ako se pričeste nakon
svećenikove pričesti, i to hostijama posvećenima u toj misi, ali
preporučuje i pričest izvan mise, koja je također bitno povezana s
misom. Obrednik opetovano naglašava da i svi ostali oblici štovanja euharistije izvan mise: klanjanje, izlaganje, euharistijski blagoslov,
euharistijske procesije i kongresi, imaju svoje izvorište u euharistijskoj žrtvi i stoga ona treba biti središte i vrhunac, polazna i dolazna točka svih oblika štovanja euharistije. Pastoralna praksa pokazuje da još uvijek ima postupanja koja nisu u skladu s ispravnim teološkim načelima ovog obrednika. Potrebno gaje dobro upoznati, da bi se moglo po njemu postupati. Ovim radom želimo tome pridonijeti.

Ključne riječi
euharistijsko otajstvo; štovanje euharistije; izvan mise; euharistijsko slavlje; teološka načela; misa izvor i vrhunac; poklonstveno štovanje; čuvanje euharistije; pričest; klanjanje; izlaganje euharistije; euharistijske procesije; euharistijski kongresi

Hrčak ID: 38959

URI
https://hrcak.srce.hr/38959

[engleski]

Posjeta: 670 *