hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne

Samir Arnautović

Puni tekst: hrvatski, pdf (102 KB) str. 141-153 preuzimanja: 494* citiraj
APA 6th Edition
Arnautović, S. (2002). Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne. Prolegomena, 1 (2), 141-153. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/290
MLA 8th Edition
Arnautović, Samir. "Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne." Prolegomena, vol. 1, br. 2, 2002, str. 141-153. https://hrcak.srce.hr/290. Citirano 25.06.2021.
Chicago 17th Edition
Arnautović, Samir. "Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne." Prolegomena 1, br. 2 (2002): 141-153. https://hrcak.srce.hr/290
Harvard
Arnautović, S. (2002). 'Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne', Prolegomena, 1(2), str. 141-153. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/290 (Datum pristupa: 25.06.2021.)
Vancouver
Arnautović S. Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne. Prolegomena [Internet]. 2002 [pristupljeno 25.06.2021.];1(2):141-153. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/290
IEEE
S. Arnautović, "Problem stranog u Waldenfelsovom razumijevanju moderne", Prolegomena, vol.1, br. 2, str. 141-153, 2002. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/290. [Citirano: 25.06.2021.]

Sažetak
Waldenfelsovo fenomenološko razumijevanje moderne zasnovano je na razumijevanju stranog kao bitnog određenja moderne. Strano (das Fremde) je ovdje odrednica mišljenja koja se eksplicira u kulturnim i društvenim odnosima te ga stoga treba interpretirati upravo u njegovom fenomenalnom realitetu. Kultura i politika u tom značenju više su od pukog imena za skupni naziv značenja i opravdanja djelovanja. One postaju izraz smisaonog konteksta u kojem se iščitava odnos spram stranog kao referentnog mjesta za razumijevanje samog značenja moderne, njene unutarnje diferenciranosti, tokova koji je određuju i karakteristika koje se uspostavljaju u individualnim odrednicama što obilježavaju njenu povijest. Strano se, u cjelini svojega određenja, zasniva iz tjelesnosti kao realiteta njegovog postojanja. U cjelini uzevši, moderna se, smatra Waldenfels, razumijeva u njenoj postranjenosti (die Verfremdheit), u njenom odnošenju spram stranog koje na koncu rezultira i postranjenjem moderne u cijelosti. Ona kao takva nije zastranila, nego po-stranila, i sama se priklonila stranosti kao vlastitom identitetu, u kojem je čvrsto uspostavljen i filozofijski diskurs na kojem se taj identitet brani. Odnos spram tjelesnosti, koji se postulira u modernoj teoriji, u tom smislu je konzekvenca odnosa spram stranog. Zato se problem transformacije filozofije ne nalazi u novom razumijevanju umstvenosti, nego u diskursu nove racionalnosti, fenomenološkom mišljenju partikulariteta okrenutom kritici obuhvatnosti metafizike subjektiviteta i bilo kojeg oblika umstvenih pretpostavki realiteta. Waldenfelsova interpretacija moderne proistječe iz cjelovitog uvida u kontinuitet mišljenja koje je određuje i iskazuje se kroz njegovo sažimanje u ključnim problemima koji određuju njene tokove. U tom smislu fenomenološki diskurs njegove filozofije dobiva svojevrsno značenje ishodišta filozofijskog mišljenja na prijelazu stoljeća.

Ključne riječi
Postranjenje (die Verfremdung); strano (das Fremde); tjelesno; fenomenologija; moderna; kritika moderne; racionalnost

Hrčak ID: 290

URI
https://hrcak.srce.hr/290

[engleski]

Posjeta: 991 *