Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Javni interes i djelovanje televizije u Hrvatskoj

Zrinjka Peruško


Puni tekst: engleski pdf 246 Kb

str. 5-31

preuzimanja: 1.952

citiraj


Sažetak

Čanak na temelju tjednih uzoraka programa komercijalnih i javnih televizija s nacionalnim pokrivanjem u Hrvatskoj u periodu od 2005. do 2009. godine empirijski pokazuje stupanj njihovog djelovanja u javnom interesu. Kriteriji za evaluaciju javnog interesa u televizijskom programu su definirani a) prema teorijskom modelu
medija i javnog interesa i b) prema specifičnom hrvatskom modelu javnog interesa u medijima. Specifine hrvatske definicije javnog interesa nalaze se u medijskoj politici. Javni interes se analizira prema autoričinom trodimenzionalnom modelu medijskog javnog interesa (sadržaj, publike, i društveni ciljevi) kojim se konstruira matrica medijskog javnog interesa. Izvori definicija javnog interesa u
hrvatskoj medijskoj politici ovdje su ograničeni na zakone i propise relevantne za televizijsko emitiranje.
Autorica predlaže teorijsku definiciju demokratskog medijskog djelovanja u javnom interesu koja treba uključiti tri međusobno povezane dimenzije: sadržaj –
društveno koristan i raznolik, publike – građani i publike s posebnim potrebama ili
manjinske publike, i društvene ciljeve – informirati građane za političku participaciju
i doprinos demokraciji. Raznolikost kao kvaliteta programa u javnom interesu
je dodatno konceptualizirana u suprotstavljenim razumijevanjima pluralističke i
neoliberalne medijske politike, u smislu otvorene nasuprot reflektivnoj raznolikosti.
Analiza sadržaja programskih vodića obuhvatila je uzorak od 5769 emitiranih
emisija – jedinica analize koje su kategorizirane u žanrove u tri veće grupe programa:
informativni (društveno korisni), zabavni, i dramska fikcija. Analiza je pokazala
da je najveći broj društveno korisnih žanrova (vijesti, politički intervjui, informativni
magazini, dokumentarci, umjetnost i obrazovni program) na javnim
kanalima HTV 1 i HTV 2, koji pokazuju i veću raznolikost žanrova koje emitiraju.
Izbor publika (u smislu pažnje) pokazuje manjak emitiranih programa u informativnoj
kategoriji, i preveliku količinu emitirane fikcije na hrvatskim televizijama s
nacionalnim pokrivanjem.

Ključne riječi

medijsko djelovanje; javni interes; medijska politika; televizijski program; žanr; društveno koristan sadržaj; raznolikost; Hrvatska

Hrčak ID:

46038

URI

https://hrcak.srce.hr/46038

Datum izdavanja:

2.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.296 *