hrcak mascot   Srce   HID

Review article

Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma

Aleksandra Golubović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska

Fulltext: croatian, pdf (209 KB) pages 239-261 downloads: 718* cite
APA 6th Edition
Golubović, A. (2010). Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma. Obnovljeni Život, 65. (2.), 239-261. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/55499
MLA 8th Edition
Golubović, Aleksandra. "Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma." Obnovljeni Život, vol. 65., no. 2., 2010, pp. 239-261. https://hrcak.srce.hr/55499. Accessed 19 Jun. 2021.
Chicago 17th Edition
Golubović, Aleksandra. "Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma." Obnovljeni Život 65., no. 2. (2010): 239-261. https://hrcak.srce.hr/55499
Harvard
Golubović, A. (2010). 'Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma', Obnovljeni Život, 65.(2.), pp. 239-261. Available at: https://hrcak.srce.hr/55499 (Accessed 19 June 2021)
Vancouver
Golubović A. Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma. Obnovljeni Život [Internet]. 2010 [cited 2021 June 19];65.(2.):239-261. Available from: https://hrcak.srce.hr/55499
IEEE
A. Golubović, "Kierkegaardova epistemologija religije. Odnos vjere i razuma", Obnovljeni Život, vol.65., no. 2., pp. 239-261, 2010. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/55499. [Accessed: 19 June 2021]

Abstracts
Tema ovog rada je propitivanje odnosa vjere i razuma u danskog filozofa Kierkegaarda prema kriterijima analitičke filozofije. Rad se temelji poglavito, iako ne isključivo, na Kierkegaardovu djelu Filozofijsko trunje , koje predstavlja jedno od njegovih najsustavnije napisanih djela. U svjetlu naznačenih kriterija istražujemo način na koji osoba postaje vjernik (tj. dolazi do vjere), u smislu određivanja razloga na kojem počiva odluka za vjeru. Riječ je o vjeri koja se, prema Kierkegaardu, očituje ponajprije kroz strast za egzistiranjem, te označava težnju za konačnim samoostvarenjem. No da bi se vjera u potpunosti realizirala, potrebno je da se čovjek slobodno odluči za Boga. Vjera u tom smislu pretpostavlja/traži voljni pristanak. Istražit ćemo Kierkegaardove stavove o tome je li i zbog čega racionalno vjerovati u Boga. U tom kontekstu propitujemo je li Kierkegaard zastupnik iracionalizma i fideizma, kako se obično misli, te dolazimo do zaključka da on oscilira između toga da vjera nije suprotstavljena razumu, nego ga samo nadilazi, i da se oni međusobno isključuju. Iracionalizam je filozofski pravac koji zastupa tezu da razum ne može spoznati stvarnost do kraja (te da stvarnost kao takva nije utemeljena na razumu). Kierkegaard je zaista zastupao i branio tu tezu. Fideizam je teorija koja kaže da se do metafizičkih i religijskih istina može doći jedino na temelju vjere (a često puta je vjera potpuno suprotstavljena razumu). Činjenica da Kierkegaard vjeru shvaća kao strast sugerira i to da je ona za njega ipak iracionalan stav. Na kraju ćemo Kierkegaardovu epistemologiju religije usporediti s “reformiranom epistemologijom” Alvina Plantinge kako bismo pokazali aktualnost Kierkegaardova pristupa obrađivanoj temi.

Keywords
vjera; razum; epistemologija religije; religijsko vjerovanje; racionalnost; Kierkegaard

Hrčak ID: 55499

URI
https://hrcak.srce.hr/55499

[english]

Visits: 1.804 *