hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

‘Žena za pultom’ kao ženski prototip: prime-time, popularna kultura Čehoslovačke 1970ih i 1980ih

Jakub Machek

Puni tekst: engleski, pdf (247 KB) str. 31-52 preuzimanja: 666* citiraj
APA 6th Edition
Machek, J. (2010). ‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia. Medijska istraživanja, 16 (1), 31-52. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/58482
MLA 8th Edition
Machek, Jakub. "‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia." Medijska istraživanja, vol. 16, br. 1, 2010, str. 31-52. https://hrcak.srce.hr/58482. Citirano 28.09.2021.
Chicago 17th Edition
Machek, Jakub. "‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia." Medijska istraživanja 16, br. 1 (2010): 31-52. https://hrcak.srce.hr/58482
Harvard
Machek, J. (2010). '‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia', Medijska istraživanja, 16(1), str. 31-52. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/58482 (Datum pristupa: 28.09.2021.)
Vancouver
Machek J. ‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia. Medijska istraživanja [Internet]. 2010 [pristupljeno 28.09.2021.];16(1):31-52. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/58482
IEEE
J. Machek, "‘The Counter Lady’ as a Female Prototype: Prime Time Popular Culture in 1970s and 1980s Czechoslovakia", Medijska istraživanja, vol.16, br. 1, str. 31-52, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/58482. [Citirano: 28.09.2021.]

Sažetak
Televizijske serije su u periodu tzv. Normalizacije u Čehoslovačkoj – 70. Ih i 80.
ih godina prošloga stoljeća, postale najvažniji žanr popularne kulture. Novi režim
prebacio je propagandni naglasak na sferu popularne kulture čime su televizijske
serije postale prostor u kojem se savjesno kontrolirana dominantna ideologija
spajala sa razmišljanjem i stavovima publike. Ovaj rad bavi se ulogom popularne
kulture u kasnom socijalističkom društvu, osobito njenim sudjelovanjem u procesu
postizanja konsenzusa između komunističke vlasti i podređenih građana. Razmatra
se kako je stvoren konsenzus kroz ograničen potrošački stil života. U prilog tomu
prikazan je institucionalni okvir produkcije i funkcije popularne kulture. To je u
svezi s fundamentalnim pitanjem primjenjivosti koncepta i teorija kulturnih studija
na situaciju socijalističkih društava. Preostali dio rada pozornost stavlja na analizu
jedne od najpopularnijih TV serija tog doba “Žena za pultom” koja u širem kontekstu
vremena postaje koristan instrument za studiju spolnih relacija predstavljenih
u stilskoj ideji socijalističke emancipacije. Prikazuju se podijele likova i funkcija
komunističkih slavlja kao primjeri većeg sustava kulturnih vjerovanja posredovanih
u seriji. U zadnjem dijelu autoria ističe “Ženu za pultom” kao tipičnu sapunicu
s karakteristikama koje uvode u idealan svijet u kojem sve važnije poteškoće
svakodnevnog života bivaju riješene. Glavni lik TV serije predstavlja idealnu
socijalističku ženu, kako bi se promovirao koncept socijalističkog načina ženske
emancipacije. Uloga oba spola razmatra se u završnom dijelu.

Ključne riječi
popularna kultura; serije; spol; sapunica; socijalistička žena

Hrčak ID: 58482

URI
https://hrcak.srce.hr/58482

[engleski]

Posjeta: 1.059 *