hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti

Jasminka Pecotić Kaufman   ORCID icon orcid.org/0000-0002-3598-7090 ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sunčana Slijepčević   ORCID icon orcid.org/0000-0001-6185-4921 ; Ekonomski institut Zagreb, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (192 KB) str. 995-1045 preuzimanja: 686* citiraj
APA 6th Edition
Pecotić Kaufman, J. i Slijepčević, S. (2010). Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti. Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 60 (5), 995-1045. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/59892
MLA 8th Edition
Pecotić Kaufman, Jasminka i Sunčana Slijepčević. "Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti." Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, vol. 60, br. 5, 2010, str. 995-1045. https://hrcak.srce.hr/59892. Citirano 29.03.2020.
Chicago 17th Edition
Pecotić Kaufman, Jasminka i Sunčana Slijepčević. "Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti." Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu 60, br. 5 (2010): 995-1045. https://hrcak.srce.hr/59892
Harvard
Pecotić Kaufman, J., i Slijepčević, S. (2010). 'Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti', Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 60(5), str. 995-1045. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/59892 (Datum pristupa: 29.03.2020.)
Vancouver
Pecotić Kaufman J, Slijepčević S. Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti. Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu [Internet]. 2010 [pristupljeno 29.03.2020.];60(5):995-1045. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/59892
IEEE
J. Pecotić Kaufman i S. Slijepčević, "Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: Pravni i ekonomski aspekti", Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, vol.60, br. 5, str. 995-1045, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/59892. [Citirano: 29.03.2020.]

Sažetak
Identificiranje i definiranje mjerodavnog tržišta predstavlja polaznu točku u analizi koncentracije poduzetnika te je preduvjet za kasniju ispravnu ocjenu njezinih učinaka na konkurenciju na tržištu. Pri tome se učinci koncentracije na tržišno natjecanje utvrđuju s obzirom na tržište proizvoda i na određeno zemljopisno tržište. Unatoč njezinoj važnosti još je uvijek u hrvatskoj literaturi prilično slabo zastupljena ta problematika. Jedan je od razloga tome što nije moguće donijeti jedinstvene kriterije za određivanje mjerodavnog tržišta. U radu se izlažu temeljna pravna pravila za utvrđivanje mjerodavnog tržišta u pravu Europske unije i u hrvatskom pravu. Zatim se analizira četrnaest odluka Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja iz područja nadzora koncentracija poduzetnika i to s obzirom na načine i kriterije identificiranja mjerodavnog tržišta u proizvodnom i zemljopisnom smislu. Osim toga, uspoređuje se europska praksa s praksom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Nadalje, identificiraju se osnovni kriteriji za definiranje mjerodavnog proizvodnog i zemljopisnog tržišta na temelju analize odluka Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Cilj definiranja granica mjerodavnog tržišta jest da se prepoznaju stvarni konkurenti i razlikuju od onih koji se ponašaju neovisno o konkurentskim pritiscima. U radu se polazi od hipoteze da se, iako postoje određene sličnosti između pojedinih predmeta u hrvatskoj praksi, identificiranje mjerodavnog proizvodnog i zemljopisnog tržišta u najvećoj mjeri temelji na arbitrarnoj procjeni od slučaja do slučaja, a samo u rijetkim slučajevima na kvantitativnim analizama. Test hipotetskog monopoliste (SSNIP test) u hrvatskoj se praksi ne koristi. Detaljna analiza konkretnih slučajeva pokazuje da se odluke Agencije temelje na procjenjivanju konkurentskih pritisaka analizom zamjenljivosti potražnje, ali ne i na zamjenljivosti ponude i potencijalne konkurencije.

Ključne riječi
pravo tržišnog natjecanja; nadzor koncentracija poduzetnika; mjerodavno proizvodno tržište; mjerodavno zemljopisno tržište; tržišna snaga; zamjenljivost potražnje; zamjenljivost ponude

Hrčak ID: 59892

URI
https://hrcak.srce.hr/59892

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.604 *