Izvorni znanstveni članak
Viktor Žmegač i Zagrebačka škola. Od imanentizma do kulturologije
Dubravka Oraić Tolić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Članak polazi od pojma kulture i njegova odnosa prema književnoj znanosti 20. stoljeća te u tome kontekstu promatra Zagrebačku književnoznanstvenu školu i opus Viktora Žmegača. U prvome dijelu članka izoliraju se dva procvata pojma kulture: jedan na početku i drugi na kraju 20. stoljeća. Na početku 20. stoljeća ideja kulture bila je esencijalistička, supstancijalistička i elitistička (Diltheyev »duh vremena«, tragični rascjep između subjekta i njegovih objektivacija kod Georga Simmela, Freudova sublimacija nagonske sfere, kulturni apriori kod Cassirera, kultura kao »nadgradnja« u Frankfurtskoj kritičkoj školi). Takva ideja kulture potaknula je književnu znanost da izolira svoje vlastito područje i utemelji se izvan pojma kulture na paradigmi imanentizma. Na kraju 20. stoljeća, u vrijeme tzv. cultural turn, ideja kulture dio je epistemološkog obrata od esencijalizma prema konstruktivizmu, od elitizma prema populizmu. Ta je ideja kulture potaknula književnu znanost da napusti imanentizam i utemlji se u širokoj zoni nove kulturologije. U drugome dijelu članka daje se kratka povijest Zagrebačke škole iz vizure različitih otklona od paradigme imanentizma (Škrebove dileme oko interpretacije, Flakerova intermedijalnost, Katičićev rani recepcijski obrat u tumačenju književnoga jezika). U tome sklopu prati se razvojni put Viktora Žmegača od »kritičke sociologije« književnog teksta (Književno stvaralaštvo i povijest društva: Književno-sociološke teme, 1976; Književnost i zbilja, 1982) do književnosti u okrilju kulture i kulturologije (Bečka moderna: Portret jedne kulture, 1998; Književnost i glazba: Intermedijalne studije, 2003; Od Bacha do Bauhausa: Povijest njemačke kulture, 2006).
Ključne riječi
Hrčak ID:
109062
URI
Datum izdavanja:
10.6.2009.
Posjeta: 2.548 *