Filozofska istraživanja, Vol. 25 No. 4, 2005.
Izvorni znanstveni članak
Ontologijski prikaz umjetnosti u djelu Ivana Fochta
MLADEN LABUS
Sažetak
Rasprava tematizira osnovne značajke ontologijskog prilaza umjetnosti u djelu Ivana Fochta, jednog od naših najvećih estetičara i ontologa umjetnosti. Problematskog je karaktera i obuhvaća četiri bitne teme njegova mišljenja: Istina i biće umjetnosti uvodi u središnju Fochtovu ˝pred-postavljenost˝, njegov (teorijski) ontologijski prosedê, pitanjem: Što je to biće umjetnosti?; Moderna umjetnost kao ontološki problem raspravlja problematiziranje ontoloških pitanja moderne umjetnosti i njezin promijenjeni (ontološki) status u bitku suvremenog svijeta: umjetnost više nije ˝Schein˝ (˝iluzija˝) nego ˝Sein˝ (˝smisao bića˝) i spoznaje smisao bitka tako što ga pravi; Bit književnosti ispituje ontološke pretpostavke književnog djela (i književnosti) kao predmet specijalne ontologije umjetnosti (sa specifičnom ontološkom strukturom i predmetnošću): njezine ontološke ˝planove˝, mjesto među drugim umjetničkim vrstama i u modernoj umjetnosti; Bit glazbe suočava se s ˝tajnom glazbe˝: pitanje Što je glazba? jedno je od najtežih pitanja koja su se postavljala filozofiji umjetnosti; u glazbi, misli Focht, krije se odgovor na pitanje o tajni umjetnosti.
Ključne riječi
Ontologija umjetnosti; biće umjetničkog djela; bitak umjetnosti; Forma; tajna umjetnosti; estetičko; moderna umjetnost; refleksija i svijest; pravljenje i otkrivanje; biće ljepote; Schein (˝iluzija˝); Sein (˝smisao˝); književno djelo; ˝planovi˝ književnog
Hrčak ID:
2465
URI
Datum izdavanja:
15.12.2005.
Posjeta: 3.045 *