hrcak mascot   Srce   HID

Pedagogijska istraživanja, Vol.9 No.1/2 Studeni 2012.

Pregledni rad

Kompetencije i kompetencijski pristup obrazovanju

Iva Ćatić ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli Odjel za odgojne i obrazovne znanosti

Puni tekst: hrvatski, pdf (231 KB) str. 175-187 preuzimanja: 937* citiraj
APA
Ćatić, I. (2012). Kompetencije i kompetencijski pristup obrazovanju. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 175-187. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113448
Puni tekst: engleski, pdf (106 KB) str. 188-188 preuzimanja: 100* citiraj
APA
Ćatić, I. (2012). Competences and competency-based approach to education. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 188-188. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113448
Puni tekst: njemački, pdf (121 KB) str. 189-189 preuzimanja: 75* citiraj
APA
Ćatić, I. (2012). Kompetenzen und Kompetenzansatz in der Bildung. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 189-189. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113448

Sažetak
Ovaj rad pokušava dati svojevrstan pregled suvremenih obrazovno-političkih te znanstveno-teorijskih tokova vezanih za problematiku kompetencija i kompetencijskog pristupa obrazovanju. Pri tome se polazi od pojmovnog određenja i prikaza različitih teorijskih pristupa pojmu ‘kompetencija’. Obrazovna politika prepoznaje se kao glavni zagovornik kompetencijskog pristupa obrazovanju, čiji je cilj identifikacija i selekcija ključnih kompetencija koje bi se trebale razvijati na svim stupnjevima odgojno-obrazovnog sustava kao njihova standardizacija, kako bi ih se moglo eksterno evaluirati. Pregledom domaće i strane literature na temu kompetencija u obrazovanju, i literature koja se odnosi na pojam obrazovanja općenito (obuhvaćajući sve stupnjeve odgojno-obrazovnog sustava) i literature koja se bavi problematikom obrazovanja učitelja, dolazi se do zaključka da su mišljenja znanstvenika o kompetencijama u obrazovanju duboko podijeljena. Naime, s jedne je strane službeno ili mainstream stajalište, u kojem se zagovara kompetencijski pristup obrazovanju i u skladu s time prihvaćaju se preporuke međunarodne i domaće obrazovne politike. S druge strane je kritički stav prema suvremenim reformskim zahtjevima za obrazovanjem usmjerenim na razvoj kompetencija i kreiranjem standardiziranog kurikuluma koji se temelji na kompetencijama. Glavni argumenti protivnika kompetencijskog pristupa obrazovanju jesu: prenošenje ekonomskih principa na odgoj i obrazovanje i usmjeravanje na učinkovitost; bihevioristička usmjerenost, reduciranost, rigidnost i ostale negativne posljedice koje ona povlači te produbljivanje socijalne nejednakosti, i na razini pojedinca i na razini društva u cjelini. Na kraju se predlaže i argumentira mogući put pomirenja među navedenim oprečnim pozicijama.

Ključne riječi
kompetencije; kompetencijski pristup obrazovanju; obrazovna politika; put pomirenja

Hrčak ID: 113448

URI
http://hrcak.srce.hr/113448

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.705 *