Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Utemeljenost obveznog pučkog školstva prema školskim zakonima iz druge polovine 19. stoljeća

Mirko Lukaš ; Odsjek za pedagogiju, Filozofski fakultet, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska



Sažetak

Školstvo u Hrvatskoj bilježi svoje tragove vrlo brzo nakon doseljavanja Hrvata na ove prostore. Ono se veže uz 9. stoljeće i kneza Trpimira. Početni koraci školovanja nisu bili uređivani zakonskim propisima niti je školovanje imalo karakter obveznosti. U drugoj polovici 19. stoljeća, točnije 1871. godine Prvim školskim zakonom pučko školstvo postaje obvezno. Ovim se radom žele primjenom komparativne analize ispitati sadržaji prva tri školska zakona iz 1871., 1874. i 1888. godine te prikazati povijesni razvitak i u zakonu utemeljena obveznost hrvatskog školstva. Rad komparira prvu pedagošku dokumentaciju tj. školske zakone obveznih pučkih škola kroz 18 različito grupiranih kategorija. Nakon provedene analize sadržaja pedagoške dokumentacije – izvorne povijesne građe, dolazi se do spoznaje da se unutar sva tri školska zakona reguliraju mnogi pedagoški elementi koji su omogućavali pravilno funkcioniranje prvih pučkih škola. U ovim zakonskim propisima škola i učitelji postali su javna državna briga i za daljnji društveni razvitak i napredak nepobitna institucija. Ovim radom želi se dati uvid u zakonske početke koji su poslužili za utemeljenje a kasnije i suvremeni razvitak hrvatskog školstva te njegov razvitak sve do današnjih demokratski ustrojenih škola.

Ključne riječi

19. stoljeće; obveznost školstva; pedagoški standardi; pučke škole; zakoni

Hrčak ID:

106991

URI

https://hrcak.srce.hr/106991

Datum izdavanja:

10.10.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.057 *