Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Kritička pedagogija u svjetlu kritičke teorije društva

Mario Vasilj ; Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti, Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina



Sažetak

Kritička pedagogija preuzela je kao svoj teorijski okvir većinu postavki kritičke teorije društva. Osnovne postavke kritičke teorije društva su: znanost je dio društvenog rada; cilj kritičke teorije je razjasniti društveni kontekst oblikovanja društvenih činjenica kako bi na taj način ova teorija pridonijela promjeni društvenih odnosa; metodološka osnova kritičke teorije društva je „objektivno razumijevanja smisla“; interes koji upravlja spoznajomu kritičkoj teoriji društva je emancipacija;praktični diskurs tvori model društvene prakse bez podčinjavanja i uspješnog prosvjećivanja.
U radu se razmatraju stavovi vodećih teoretičara kritičke pedagogije: I. Illicha, P. Freirea, A. Girouxa I. Shora i J. T. Gattoa. Kritička pedagogija se odnosi na prakse podučavanja i učenja i odgovarajuću obrazovnu teoriju, koje su usmerene na podizanje kritičke svijesti “učenika”, koji žele steći znanja o arhitekturi dominantnih odgojnih praksi koje provode potčinjavajući društveni sustavi.

Ključne riječi

Kritička pedagogija; kritička teorija društva; radikalna pedagogija

Hrčak ID:

106994

URI

https://hrcak.srce.hr/106994

Datum izdavanja:

10.10.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.275 *