Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Liberalizam, pravednost i kulturna pluralnost

Mojmir Križan ; Odsjek za političke znanosti Sveučilišta u Göttingenu, Göttingen, Njemačka


Puni tekst: hrvatski pdf 2.510 Kb

str. 37-52

preuzimanja: 739

citiraj


Sažetak

Klasični je liberalizam nasuprot tradicionalnim koncepcijama uspostavio shvaćanje pravednosti koje postulira jednakost individualnih (negativnih) sloboda i (obrambenih) prava. Pod utjecajem socijalističke kritike suvuremeni liberali pokušavaju integrirati u pojam pravednosti i problem distribucije pozitivnih sloboda i prava. Danas već klasični pokušaj rješenja problema jest teorija pravednost Johna Rawlsa. Rawls definira pravednost kao fairness, čija su osnovna načela jednakost temeljnih sloboda pojedinca kompatibilnih sa slobodom drugih pojedinaca, distribucija dobara koja najviše koriste najmanje povlaštenima, primat slobode pred socijalnom jednakošću kao i pravednosti pred ekonomskom efikasnoću. U pluralističkim društvu ova načela trebaju omogućiti uspsotavu "podudarajućeg konsenzusa" (overlapping consensus) među divergentnim socijalnim i svjetonazorskim grupama u pitanjima temeljne strukture društva. Pokušavajući riješiti pitanja socijalne jednakosti koja Rawlsova teorija ostavlja otvorenima, Michael Walzer postulira načelo složene jednakosti, koje za različite vrste dobara zahtijeva različite načine raspodjele. Vrste dobara ne mogu se unaprijed odrediti, nego se u njihovu razdvajanju nastoji sastoji najvažnije umijeće liberalne politike. Napkon, autor smatra da se pitanje pravedne političke organizacije multikulturnog društva može riješiti primjenom Rawlsova načela fairnessa na stvarne postupke pregovaranja i postizanja punktuelnog konsenzusa među divergentnim kulturnim grupama.

Ključne riječi

Hrčak ID:

110924

URI

https://hrcak.srce.hr/110924

Datum izdavanja:

5.9.1994.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.140 *