Izvorni znanstveni članak
Neophodne slike: masmediji i carstvo prolaznog
Davor Džalto
orcid.org/0000-0001-7488-9824
; Fakultet umetnosti Univerziteta u Nišu
Sažetak
Masovni mediji danas mogu biti promatrani kao svojevrsni nasljednici rane modernističke ideje o „slici” i njenoj estetici. „Sliku” ovdje treba shvatiti kao estetski oblikovanu predstavu, koja posjeduje zavodljivost i koja stremi k autonomiji estetskog doživljaja. Pojava dinamične, interaktivne i multimedijalne „slike” (npr. interneta ili televizije) dovodi ove rane modernističke ideje do njihovog vrhunca pretvarajući ih u veoma moćan instrument manipulacije. Masmediji postaju generatori „stvarnosti” pri čemu se njihova uvjerljivost i dalje temelji na njihovom pretpostavljenom mimetičkom karakteru. S druge strane, oni baš u toj mogućnosti da generiraju nove realnosti, realiziraju osnovni princip moderne ideje o umjetnosti – autonomiju – pri čemu je glavno oruđe, također jedna od osnovnih estetičkih ideja, ideja o zavodljivosti osjetilne predstave. Tako, mediji logiku masovne potrošnje prenose u sferu informacija i multimedijalnih stimulusa, što rezultira svojevrsnom ovisnosti o „novim” sadržajima. Žeđ za plasiranjem i konzumiranjem stalno „novih” senzacija dovodi do toga da živimo u vrijeme „aposteriornosti”, u carstvu prolaznog, u kojem ništa ne traje duže od posta na facebooku ili twitteru, koji je postao paradigmatična slika našeg odnosa prema realnosti. Time se suvremeni mediji ispostavljaju kao vrhunac estetičke ideje o osjetilnoj predstavi kao zavodljivom fenomenu i “autonomnom” iskustvu, koje je u stanju ne samo predstavljati, već i kreirati realnost.
Ključne riječi
slika; čulne senzacije; autonomnost; manipulativnost; Facebook
Hrčak ID:
114400
URI
Datum izdavanja:
3.9.2012.
Posjeta: 1.636 *