Logopedija, Vol. 2 No. 1, 2010.
Izvorni znanstveni članak
U početku bijaše riječ: o početnicama i čitanju
Mirjana Lenček
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Jelena Gligora
; Poliklinika SUVAG, Zagreb
Sažetak
Određenje pismenosti proteže se na kontinuumu od nepismenosti do pismenosti, pri čemu čitanje i pisanje predstavljaju one vještine koje su u osnovi pojma pismenosti. Čitati i pisati daje mogućnosti usvajanja informacija i znanja, širenja spoznaja i napredovanja općenito. Upravo stoga je početak čitanja i pisanja i sustavne poduke u sklopu procesa obrazovanja izuzetno važan period u životu svakog djeteta. Dio toga sustava je i početnica. Raznolikost i konceptualna raznovrsnost, te brojnost početnica koje se koriste i odobrene su za uporabu u našem školskom sustavu pokrenula je niz rasprava o
opravdanosti kako broja tako i strukture nekih početnica. S ciljem poticanja promišljanja o kvaliteti početnica, a usmjereni na procese početnoga opismenjavanja, nastojali smo utvrditi ima li razlika u čitanju i pisanju kod djece prvoškolaca podučavanih različitim početnicama. Kako na obilježja početnoga čitanja i pisanja utječe cijeli niz čimbenika, dobiveni rezultati raspravljeni su u kontekstu
doprinosa izdvajanju bitnih značajki za promicanje kvalitete takve vrste udžbenika. Izdvajajući razlike dobivene na ispitanim grupama djece i opisom nekih kvaliteta korištenih početnica radi se ne samo na podizanju razine početnoga čitanja i pisanja već i
na prevenciji teškoća čitanja i pisanja.
Ključne riječi
početno čitanje; kvaliteta početnica; rizik razvoja teškoća čitanja i pisanja
Hrčak ID:
123967
URI
Datum izdavanja:
1.7.2010.
Posjeta: 5.702 *