Pregledni rad
RAZLIČITI PRISTUPI SVLADAVANJU INTONACIJE U NASTAVI SOLFEGGIA
Marina Ban
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmaxera u Osijeku, Umjetnička akademija u Osijeku, Hrvatska
Vesna Svalina
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Učiteljski fakultet u Osijeku, Hrvatska
Sažetak
Ideja o potrebi glazbenoga opismenjivanja djece javlja se još u srednjem vijeku. Od tada pa do današnjih dana glazbeni pedagozi i teoretičari neprestano se bave pitanjem kako ostvariti uspješno glazbeno opismenjivanje, odnosno kako djecu glazbeno opismeniti na što brži i na što jednostavniji način. Intenzivne i dugogodišnje rasprave rezultirale su pojavom različitih pristupa svladavanju intonacije, odnosno različitih metoda intonacije i ritma, od kojih smo pojedine predstavile i u ovom radu. Budući da je za stjecanje prave glazbene pismenosti potrebno dugotrajno i intenzivno vježbanje, taj se proces najuspješnije ostvaruje u stručnim glazbenim školama na nastavi solfeggia. Inače, solfeggio je nastavni predmet koji se organizira radi uspostavljanja i razvijanja intonacijskih i ritamskih znanja i vještina učenika.
Metode intonacije najčešće razlikujemo po tome jesu li one relativne ili apsolutne. Od relativnih metoda u radu smo posebno izdvojile metodu tonik-solfa, metodu tonika-do, brojčane metode, Münnichov sustav Jale, funkcionalni pristup Miodraga Vasiljevića, Kodályjevu metodu i tzv. funkcionalnu metodu Elly Bašić. Od metoda apsolutne intonacije izdvojene su apsolutna solmizacija, abecediranje, metoda tonskih riječi C. Eitza (Tonwort) i Solfeggio Rudolfa Matza.
Relativne metode lakše su od apsolutnih jer se uz njih ostvaruju bolji rezultati na samom početku rada te se brže razvija vještina pjevanja u različitim tonalitetima. Prednosti su apsolutnih metoda bolje intoniranje atonalne glazbe, odnosno tonalne glazbe koja obiluje kromatikom ili učestalim modulacijama, kao i bolja usklađenost s početnom nastavom instrumenta. Uspjeh u procesu stjecanja glazbene pismenosti ne ovisi samo o metodi intonacije nego i o tome ostvaruje li se taj proces sustavno, uz intenzivno vježbanje i na metodički primjeren način.
Ključne riječi
glazbeno opismenjivanje; pristup svladavanju intonacije; način imenovanja tonova; solfeggio; metode relativne intonacije; metode apsolutne intonacije
Hrčak ID:
131979
URI
Datum izdavanja:
12.12.2013.
Posjeta: 8.414 *