Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.24.1.03
Odrednice odugovlačenja u akademskom kontekstu
Ivanka Živčić-Bećirević
orcid.org/0000-0002-8295-0223
; Filozofski fakultet, Rijeka
Sanja Smojver-Ažić
; Filozofski fakultet, Rijeka
Tamara Martinac Dorčić
; Filozofski fakultet, Rijeka
Sažetak
Akademsko odugovlačenje jedan je od čestih problema studenata, a osim negativnih efekata na akademska dostignuća, može se odraziti i na druge aspekte njihova funkcioniranja. Usprkos mnogim istraživanjima, još uvijek nije potpuno objašnjeno koji sve čimbenici sudjeluju u akademskom odugovlačenju. Ovim se radom provjeravao odnos akademskog odugovlačenja i raznih aspekata prilagodbe i akademskog uspjeha studenata, kao i doprinos ispitne anksioznosti, atribucija akademskog uspjeha i ciljnih orijentacija objašnjenju sklonosti odugovlačenju nakon kontrole doprinosa crta ličnosti. Reprezentativan uzorak od 240 studenata Sveučilišta u Rijeci (162 djevojke i 78 mladića) ispitan je tijekom prvog i četvrtog semestra studija. Na prvoj godini primijenjen je Upitnik petofaktorskoga modela ličnosti, a na drugoj Ljestvica odugovlačenja, Upitnik ispitne anksioznosti, Ljestvica ciljnih orijentacija i Beckova ljestvica depresivnosti. Rezultati su potvrdili povezanost akademskog odugovlačenja sa svim aspektima prilagodbe studenata u očekivanom smjeru. Provedenom hijerarhijskom regresijskom analizom utvrđeno je da su, nakon kontrole crta ličnosti (od kojih je samo savjesnost značajan negativan prediktor), ispitna anksioznost i ciljna orijentacija na izbjegavanje truda značajni pozitivni prediktori odugovlačenja, dok je atribucija akademskog uspjeha trudu značajan negativan prediktor. Dobiveni rezultati daju smjernice za buduća istraživanja kao i preporuke za planiranje intervencijskih programa za studente.
Ključne riječi
odugovlačenje; atribucije uspjeha; ciljne orijentacije; crte ličnosti; psihološka prilagodba studenata
Hrčak ID:
138438
URI
Datum izdavanja:
1.3.2015.
Posjeta: 4.964 *