Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Portretiranje psihe kao temeljna odrednica ranoga opusa Jerolima Miše

Ana Šeparović orcid id orcid.org/0000-0002-1708-8358 ; Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 1.122 Kb

str. 21-44

preuzimanja: 1.220

citiraj


Sažetak

U ovom radu izdvojit će se te interdisciplinarno i problemski analizirati psihološki aspekt kao jedna od temeljnih sastavnica ranoga umjetničkoga djelovanja Jerolima Miše (1911–1920), uočljiva na raznim područjima umjetničkoga stvaralaštva: slikarskom, likovno-kritičkom i književnom. Njegov interes za ljudsku psihu smješta se u kontekst novoga interesa za duševni život, koji se javlja u europskoj umjetnosti na početku XX. stoljeća. Psihološki se interes u Mišinim likovnim djelima i tekstovima manifestira u vremenu oko Prvoga svjetskoga rata na dva načina, koji ujedno predstavljaju i dva tipa intenzivne ekspresionističke emocionalnosti: kao univerzalna kozmička osjećajnost te kao individualna psihologizacija s naglaskom na afektu i ekstremnim duhovnim stanjima. Nagonski aspekt intenzivnih duhovnih stanja usko je povezan s idejnim kompleksom primitivizma, koji se ovdje promatra kao jedan od poticaja unutar hrvatskoga ekspresionizma. Važnost koju Miše pridaje »primitivnoj sastavnici duše« jasno se odrazila u njegovoj likovnoj kritici te u portretima, u kojima se naslanja na stilske elemente i ikonografiju slikarstva ikona prepoznavajući njihovu duhovnu dimenziju, što se pokazuje kao osobito aktualno u razdoblju oko ujedinjenja južnih Slavena u zajedničku državu 1918. godine.

Ključne riječi

Jerolim Miše; hrvatsko slikarstvo i likovna kritika 1910-ih; ekspresionizam; psihološki interes; primitivizam; slikarstvo ikona

Hrčak ID:

142260

URI

https://hrcak.srce.hr/142260

Datum izdavanja:

1.8.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.949 *