Izvorni znanstveni članak
Pučko školstvo i pismenost u Zagrebu u Prvom svjetskom ratu
Franko Mirošević
; Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Rad opisuje organizaciju i izvođenje nastave u nižim pučkim školama u Zagrebu za vrijeme Prvoga svjetskog rata. U njemu se na temelju dokumenata Odjela za bogoštovlje i nastavu i drugih izvora prati realizacija zakona i ostalih propisa o osnovnom pučkom obrazovanju u školama grada Zagreba. Posebno se prati koliko je rat utjecao na smanjenje kvalitete nastave i stjecanja obrazovanja u nižim pučkim školama. Napušta se cjelodnevna nastava, a uvodi se nastava
u više turnusa, formiraju se razredna odjeljenja s enormno velikim brojem učenika i učenica, povećavaju se izostanci s nastave, javljaju se skitnje učenika po ulicama i trgovima grada kao i druge negativne pojave ponašanja. Umjesto učitelja koji su mobilizirani i upućeni na bojišnice zapošljavaju se većinom nedovoljno stručne učiteljice.
Radom se dokazuje da je rat otežao organizaciju nastave, ponajviše rekvizicijom školskih zgrada koje su pretvorene u vojarne i pričuvne bolnice, što je prouzrokovalo poremećaj u nastavi stvaranjem mnogo težih uvjeta života i rada nastavnika i učenika. Tijekom rata nije bilo bitnih promjena u broju nižih pučkih škola i broja učenika i učenica.
Umjesto predratnih 28 na kraju rata Zagreb je imao 29 nižih pučkih škola (21 javna, 2 vjerske i 6 privatnih). Broj nastavnog osoblja povećao se sa 146 u školskoj godini 1913./1914. na 167 u školskoj godini 1917./1918. Preko 80% polaznika uspješno je završavalo razrede i napredovalo u školovanju. Učenici su redovito sudjelovali u dobrotvornim i humanitarnim akcijama.
Ključne riječi
Prvi svjetski rat; organizacija nastave; pismenost; povijest školstva; Zagreb
Hrčak ID:
148363
URI
Datum izdavanja:
30.6.2015.
Posjeta: 2.318 *