Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Revitalizacija i prezentacija crkvenog pučkog (glagoljaškog) pjevanja na primjeru manifestacije "Puče moj" u Zatonu kod Šibenika

Joško Ćaleta


Puni tekst: hrvatski pdf 381 Kb

str. 263-284

preuzimanja: 1.153

citiraj


Sažetak

etnomuzikologija; crkveno pučko pjevanje; glagoljaško pjevanje; festivali tradicijske glazbe; tradicijska glazba Dalmacije

Ključne riječi

Jedna od značajnih tradicija koju baštini prostor porječja rijeke Krke je i crkveno pučko (glagoljaško) pjevanje. Glagoljaško je pjevanje posebno slavensko; hrvatsko pučko crkveno pjevanje zapadne (rimske) liturgije; koje se razvilo u hrvatskim primorskim krajevima od Istre do južne Dalmacije uključujući otoke. U širem je smislu glagoljaško pjevanje cjelokupno liturgijsko; paraliturgijsko i nabožno pjevanje svećenika i laika (solista i skupina) proizišlo iz crkvenog pjevanja na crkvenoslavenskom jeziku koje već u srednjem vijeku uključuje i crkveno pjevanje na živom narodnom hrvatskom jeziku. Paralelno s time; i napjevi glagoljaškog pjevanja poprimali su značajke svjetovne vokalne tradicijske glazbe pojedinih lokaliteta i regija - u slučaju porječja Krke i vlaško u unutrašnjosti i bodulsko na priobalju i otocima. Povijesna zbivanja (ratovi; društvena uređenja); crkvena politika (II. vatikanski koncil); rodne promjene (muški pivači vs. žene pivačice) u 20. stoljeću doveli su do značajnih promjena (repertoar; načini izvedbe; tonski odnosi) u glazbenoj praksi crkvenog pučkog pjevanja; stoga je jedan od osnovnih modela čuvanja baštine postao njegovo prezentiranje u formi javnog nastupa (tematski koncerti; smotre). Na primjeru jedne od najdugovječnijih smotra na ovom području (Puče moj) koja se već 19 godina održava u Zatonu kod Šibenika autor analizira sadašnje stanje crkvenog pučkog pjevanja na području porječja Krke

Hrčak ID:

149708

URI

https://hrcak.srce.hr/149708

Datum izdavanja:

10.2.2015.

Posjeta: 1.680 *