Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Socioekonomska obilježja i jezične sposobnosti djece iz ruralnih sredina uključene u predškolski program

Ivana Srebačić orcid id orcid.org/0000-0002-0634-2875 ; Društvo naša djeca Zlatar Bistrica
Ana Matić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Sana Čačko ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (studentica)
Josipa Jurjević ; Logopedski kabinet „Verbum sanum“
Marija Ćurić
Blanka Brdarić ; Dječji vrtić Scuola dell infanzia Paperino, Poreč Osnovna škola Tar-Vabriga


Puni tekst: hrvatski pdf 482 Kb

str. 1-9

preuzimanja: 1.673

citiraj


Sažetak

Dječji vrtić priprema djecu za kasnije formalno obrazovanje te pozitivno utječe na njihov kognitivni i socioemocionalni razvoj. Nažalost, u Hrvatskoj, osobito u ruralnim područjima, nisu sva djeca u mogućnosti polaziti vrtić pa se uvođenjem obaveznog i besplatnog predškolskog programa nastojalo doskočiti tom problemu. Međutim, do tada ta djeca nisu bila uključena u predškolski odgoj i nisu im pruženi isti poticaji za razvoj jezičnih sposobnosti koje se od njih očekuju u osnovnoj školi. Niz istraživanja navodi da djeca roditelja nižeg socioekonomskog statusa pokazuju lošije jezične sposobnosti u odnosu na djecu roditelja višeg socioekonomskog statusa. Uzimajući u obzir dosadašnje spoznaje, ovim se radom željelo utvrditi postižu li predškolska djeca, polaznici redovnog vrtića, bolje rezultate na probirnom testu jezičnih sposobnosti od djece polaznika isključivo predškolskog programa. Isto tako, cilj je bio utvrditi postoji li značajna razlika u socioekonomskom statusu obitelji između ove dvije kategorije djece predškolske dobi. Uzorak ispitanika uključivao je 93 djece i njihove roditelje. Djeca su ispitana Probirnim testom jezičnih sposobnosti, a socioekonomski status ispitan je anketom kreiranom isključivo za ovo istraživanje. Rezultati na Probirnom testu jezičnih sposobnosti pokazali su značajnu razliku između djece u dječjem vrtiću i obaveznom predškolskom programu u korist polaznika dječjeg vrtića. Pokazalo se kako su roditelji djece uključene u vrtić višeg stupnja obrazovanja, češće zaposleni i imaju veće prihode po članu kućanstva. Iz rezultata se iščitava potreba za dodatnom potporom djeci koja iz predškolskog programa ulaze u sustav osnovnog školstva.

Ključne riječi

predškolski odgoj; socioekonomski status; djeca predškolske dobi; jezične sposobnosti

Hrčak ID:

150369

URI

https://hrcak.srce.hr/150369

Datum izdavanja:

30.12.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.557 *