Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Roditeljska procjena djetetovog jezičnog i govornog razvoja nakon treće godine

Darija Novosel ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Manuela Pilatuš ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Marina Olujić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Jelena Kuvač Kraljević ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja


Puni tekst: hrvatski pdf 411 Kb

str. 25-33

preuzimanja: 2.303

citiraj


Sažetak

Logopedi imaju ključnu ulogu u postupku procjene djetetova jezičnog, govornog i komunikacijskog razvoja, no važna karika u tom procesu su i roditelji/skrbnici djece čije su jezične, govorne i komunikacijske sposobnosti u središtu procjene. Niz je istraživanja potvrdio da roditelji, posebice majke, predstavljaju pouzdan izvor informacija o jezičnom i komunikacijskom razvoju svoje djece. Naime, roditelji često zamjećuju određena ponašanja kod djeteta, a koja nije moguće uočiti unutar ograničenog trajanja formalne procjene. Međutim, većina istraživanja o roditeljskoj procjeni bila su usmjerena na uočavanje ponašanja djece mlađe od tri godine. Stoga je cilj ovoga rada bio ispitati roditeljsku procjenu jezičnog i govornog razvoja u dobi nakon treće godine, i to s obzirom na dob i spol djeteta te spol i obrazovanje roditelja koji je procjenjivao djetetov jezični i govorni razvoj. U istraživanju je sudjelovalo 364 roditelja djece urednog jezično-govornog razvoja u dobi od tri, četiri i pet godina iz devet županija Republike Hrvatske. Ispitni se materijal sastojao od ukupno tri upitnika različita za tri dobne skupine djece (tri, četiri i pet godina), kojima su roditelji kod svoje djece procjenjivali govor na razini izgovora i razumljivosti, jezične sposobnosti na razini fonologije, morfosintakse, semantike i pragmatike te znanje o jeziku – metajezik. Rezultati istraživanja pokazuju da roditelji kod djece starije od tri godine uočavaju mjerene varijable jezičnog i govornog razvoja. Roditelji trogodišnjaka najviše uočavaju promjene na morfosintaktičkoj i pragmatičkoj razini, roditelji četverogodišnjaka obilježja semantike, a roditelji petogodišnjaka promjene na razini metajezika. Obrazovanje roditelja ima ulogu samo u procjeni jezičnih sposobnosti u dobi od tri i četiri godine, i to pri uočavanju onih obilježja koja su u navedenim dobima tek u začecima razvoja.

Ključne riječi

roditeljska procjena; jezični razvoj; metajezik; obrazovanje; spol

Hrčak ID:

150403

URI

https://hrcak.srce.hr/150403

Datum izdavanja:

30.12.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.511 *