Revija za sociologiju, Vol. 26 No. 3-4, 1995.
Izvorni znanstveni članak
Stari i mladi lavovi: tipologija hrvatskih menadžera u razdoblju tranzicije
Nenad Karajić
; Filozofski fakultet, Zagreb
Goran Milas
; Institut za primijenjena društvena istraživanja, Zagreb
Ivan Rimac
; Institut za primijenjena društvena istraživanja, Zagreb
Sažetak
Kombinacijom usmenog i poštanskog anketiranja ispitano je dvjesto hrvatskih menadžera, izabranih po slučajnom principu iz poslovnog telefonskog imenika, s namjerom da se napravi njihova tipologija. Pretpostavka je bila da će takva klasifikacija odražavati duh vremena u kojem je napravljena odnosno da će se u njoj zrcaliti tranzicijski proces privredne preobrazbe. Takva je hipoteza djelomično i potvrđena. Faktorska analiza pokazuje da se osobitosti poduzeća i obilježja poslovnog ponašanja menadžera mogu podvesti pod dvije latentne dimenzije, nazvane Veličina poduzeća i Poslovna agilnost. Na temelju izlučenih dimenzija provedena je cluster analiza i ispitani menadžeri su razvrstani u tri kategorije, nazvane: Inertni menadžeri, Agilni menadžeri u velikim poduzećima i Agilni menadžeri u malim poduzećima. Prvu skupinu menadžera od druge dvije odjeljuje manji radni angažman, što je vjerojatno posljedica vođenja poduzeća u netržišnim vremenima, dok se druge dvije kategorije međusobno razlikuju po većem stupnju ulaganja energije u sfem materijalnog stjecanja (mala poduzeća), odnosno u spektar društvenih i političkih aktivnosti (velika poduzeća).
Ključne riječi
menadžeri; tranzicija; poslovna agilnost; faktorska analiza; klaster analiza
Hrčak ID:
154584
URI
Datum izdavanja:
31.12.1995.
Posjeta: 1.439 *