Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50; Mt 14, 27; Iv 6, 20; 18, 5-6

Ivica Čatić orcid id orcid.org/0000-0002-2293-0917 ; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska
Ivan Andelfinger orcid id orcid.org/0000-0001-6275-6995 ; Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić, Orahovica, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 367 Kb

str. 153-193

preuzimanja: 662

citiraj


Sažetak

Autori u članku analiziraju Isusove ἐγώ εἰμί (egō eimi) izričaje izgovorene prilikom njegova hoda po moru (usp. Mk 6, 50; Mt 14, 27; Iv 6, 20), te prilikom uhićenja u (Getsemanskom) vrtu (usp. Iv 18, 5-6). Dok u biblijskom grčkom jeziku postoji samo jedan oblik ἐγώ εἰμί (egō eimi) izričaja, u hrvatskom jeziku moguća su dva različita prijevoda sa sličnim značenjem: »Ja sam« (nenaglašeni) i »Ja jesam« (naglašeni) oblik. Glagolski oblik ἐγώ εἰμί (egō eimi), koji pronalazimo u Mk 6, 50; Mt 14, 27; Iv 6, 20; 18, 5-6, i koji na hrvatski jezik prevodimo na nenaglašeni način (Ja sam), vrši dvostruku funkciju u rečenici: samopredstavljajuću, kojom se Isus predstavlja sugovornicima kao i svaka druga osoba, i starozavjetno teofanijsku, kojom se revelacijske riječi i radnje, koje je nekad u povijesti Izraela činio Jahve, sada očituju u Isusu: što je u Starom zavjetu činio Otac, u Novom zavjetu čini Sin. Isusova ἐγώ εἰμί (egō eimi) formula s dvostrukim značenjem upućuje nas na sveto ime Božje »Ja jesam« (usp. Izl 3, 14; Hoš 1, 9; Pnz 32, 39; Iz 41, 4; 43, 10.13.25; 45, 18-19; 46, 4; 48, 12; 51, 12; 52, 6), kojim je Jahve izveo izabrani narod iz egipatskoga i babilonskoga sužanjstva. Kada Isus izgovara svoje »Ja sam« formule, on zapravo nastavlja i ispunja njihovu povijesno-spasenjsku funkciju. Kao što je Otac u Starom zavjetu, prilikom izgovaranja svojih »Ja jesam« formula, izveo izabrani narod iz Egipta i Babilona, te porazio faraona i babilonskoga kralja, tako će Sin u Novom zavjetu spasiti novi, izabrani narod, uvesti ga u novu obećanu zemlju, te poraziti Sotonu. Iako se Isus, prilikom izgovaranja svojih »Ja sam« formula, očituje kao teofanijski ratnik i kralj, koji sebi podvrgava demonske sile i sile kaosa, on je i trpeći Sluga Jahvin. Da bi Sotonino kraljevstvo bilo u potpunosti uništeno, i da bi novi izabrani narod odveo u novu obećanu zemlju, kraljevstvo Božje, Isus mora predati samoga sebe. On na taj način dovršava i ispunja povijesno-spasenjsku funkciju starozavjetnih »Ja sam/Ja jesam« formula, jednom zauvijek, u smrti na križu (usp. Mk 14, 62; 15, 39; Mt 27, 54; Iv 8, 28; 13, 19).

Ključne riječi

Biblija; Novi zavjet; Božje ime; formula Ja sam; teofanijski kontekst; povijesno-spasenjska funkcija

Hrčak ID:

157305

URI

https://hrcak.srce.hr/157305

Datum izdavanja:

5.5.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.608 *