Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

“Dokumentarne” tendencije u hrvatskom i svjetskom eksperimentalnom filmu

Vanja Obad orcid id orcid.org/0000-0002-8783-1477 ; Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 684 Kb

str. 17-40

preuzimanja: 930

citiraj


Sažetak

Što je to dokumentarističko-eksperimentalni film? Povijesti dokumentarnog filma, poput one Erika Barnouwa (Documentary: a History of the Non-fiction Film, 1993) ili nešto novije Betsy A. McLane (A New History of Documentary Film, 2012) uglavnom ne zaobilaze prvu filmsku avangardu kao važan impuls za formiranje i razvoj dokumentarnog filma. No o dokumentarističkim tendencijama druge filmske avangarde, autorima poput Stana Brakhagea ili Jonasa Mekasa (koji svoje filmove izričito naziva dnevničkim), gotovo da nema riječi. Počevši s uvodnim primjerom, Brakhageovim filmom Prozor voda pomicanje bebe (Window Water Baby Moving, 1959), svojevrsnim hibridom dokumentarnog i eksperimentalnog filma, ovaj rad propituje izlagačke strategije (filmova) koje manipuliraju podrazumijevanim tragom (Noël Carroll), zapisanom optičkom/akustičkom situacijom, ne gubeći pritom svoju “reprezentativnu” vrijednost, i to prvenstveno analizom dviju glavnih struja eksperimentalnog filma: poetske (Brakhage, Pansini i dr.) i minimalističke struje (Gotovac, Warhol, Frampton i dr.).

Ključne riječi

dokumentarni film; eksperimentalni film; dokumentarističko- eksperimentalni film; filmska avangarda; poetski film; film fiksacije; strukturalni film; (ne)fikcionalno

Hrčak ID:

157630

URI

https://hrcak.srce.hr/157630

Datum izdavanja:

24.2.2014.

Posjeta: 1.506 *