Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.25.1.05
Uloga ciljnih orijentacija u odnosu roditeljskoga ponašanja i emocija postignuća kod adolescenata
Tihana Hrkač
; Filozofski fakultet, Rijeka
Rosanda Pahljina-Reinić
orcid.org/0000-0001-8699-7638
; Filozofski fakultet, Rijeka
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati učinke ciljnih orijentacija
učenika na doživljavanje emocija postignuća, ali i provjeriti
posreduju li ciljne orijentacije učenika učinke percipiranoga
ponašanja i ciljnih orijentacija njihovih roditelja na spomenute
ishode. Istraživanje je provedeno na uzorku od 208 učenika
srednje škole gimnazijskih usmjerenja primjenom upitničkih
mjernih instrumenata. Analizama traga testirani su modeli
odnosa roditeljskoga ponašanja, ciljnih orijentacija roditelja i
učenika te emocija postignuća. Rezultati su pokazali da učenička
ciljna orijentacija na učenje prenosi povoljne učinke emocionalnosti
i roditeljske ciljne orijentacije na učenje na doživljavanje
uživanja i dosade kao emocija vezanih uz aktivnost postignuća.
Ciljna orijentacija na izvedbu posredovala je učinke psihološke i
bihevioralne kontrole na doživljavanje anksioznosti te učinke
roditeljske ciljne orijentacije na izvedbu na doživljavanje anksioznosti
i ponosa kao emocija povezanih s ishodima postignuća.
Izbjegavanje rada pokazalo se neadaptivnom ciljnom orijentacijom
i ostvarilo je posredničku ulogu u odnosu između psihološke
i bihevioralne kontrole i svih ispitivanih emocija postignuća,
osim ponosa. Rezultati ovog rada upućuju na potrebu da se
sustavnije istraži i potpunije razumije uloga obiteljskih čimbenika
u usvajanju ciljnih orijentacija i učenju kod adolescenata.
Ključne riječi
roditeljsko ponašanje; ciljne orijentacije; emocije postignuća; adolescenti
Hrčak ID:
157960
URI
Datum izdavanja:
2.5.2016.
Posjeta: 3.200 *