Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5613/rzs.46.1.1

Odnos religioznosti, stavova o nacionalizmu i o rodnim ulogama s postmaterijalističkim vrijednostima splitskih srednjoškolaca

Petra Sinovčić
Boris Milavić orcid id orcid.org/0000-0002-3173-6649 ; Zavod za antropološku kineziologiju, Kineziološki fakultet, Sveučilište u Splitu
Vesna Trut orcid id orcid.org/0000-0001-6540-4514 ; Hrvatsko vojno učilište »Dr. Franjo Tuđman«, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 488 Kb

str. 5-31

preuzimanja: 993

citiraj


Sažetak

Inglehartova modernizacijska teorija pretpostavlja da s društveno-ekonomskim razvojem dolazi i do promjena vrijednosti te se nakon duljeg razdoblja ekonomskog rasta uspostavlja postupni prijelaz s materijalističkih na postmaterijalističke vrijednosti. Cilj ovog istraživanja, koje se temelji na toj teoriji, bio je utvrditi odnos skupa varijabli što su ga činile religioznost, stavovi o nacionalizmu i o rodnim ulogama s postmaterijalističkim vrijednostima splitskih srednjoškolaca. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 427 splitskih srednjoškolaca, 269 učenica i 158 učenika, prosječne dobi 17 godina. Iz rezultata proizlazi kako u ispitanom uzorku prevladava mješoviti tip vrijednosti (materijalističkih i postmaterijalistički). Između učenica i učenika utvrđene su statistički značajne razlike u mjerenim varijablama zbog čega su sve analize provedene odvojeno po spolu. Višestrukom regresijskom analizom utvrđeno je kako je model s postmaterijalističkim vrijednostima kao ishodišnom varijablom statistički značajan i kod srednjoškolki i kod srednjoškolaca. Diskriminativnom analizom dodatno je utvrđeno da religioznost i stavovi statistički značajno diskriminiraju skupine srednjoškolaca obaju spolova s različito izraženim stupnjem postmaterijalističkih vrijednosti (u poduzorku učenica najviše religioznost i stavovi o rodnim ulogama, a u poduzorku učenika najviše stavovi o nacionalizmu i stavovi o rodnim ulogama). Temeljni su nalaz ovog istraživanja utvrđene razlike između učenika i učenica na mjerama religioznosti i ispitanih stavova, kao i razlike u odnosima tih mjera s prihvaćanjem postmaterijalističkih vrijednosti. Postmaterijalističke vrijednosti u višem stupnju prihvaćaju učenice koje su manje religiozne, kao i učenici koji manje prihvaćaju stavove o nacionalizmu.

Ključne riječi

Inglehartova modernizacijska teorija; nacionalizam; postmaterijalizam; religioznost; rodne uloge; srednjoškolci

Hrčak ID:

162293

URI

https://hrcak.srce.hr/162293

Datum izdavanja:

30.4.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.610 *