Revija za sociologiju, Vol. 46 No. 1, 2016.
Pregledni rad
https://doi.org/10.5613/rzs.46.1.2
Temeljne značajke teorije potrošnje u djelima Jeana Baudrillarda, Pierrea Bourdieua i Georgea Ritzera
Sanja Stanić
orcid.org/0000-0003-0569-4841
; Odsjek za sociologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu
Sažetak
U radu se prikazuju elementi teorija J. Baudrillarda, P. Bourdieua i G. Ritzera relevantni u kontekstu razvitka društvene misli o fenomenu potrošnje. Premda različito gledaju na potrošnju, tim je autorima zajedničko da uočavaju sve važniju ulogu potrošnje u vremenu i društvu u kom djeluju te se potrošnja u njihovim djelima pojavljuje kao bitna odrednica društvenog života. Teorije spomenutih autora prikazane su kao dominantne u okviru pojedinih razdoblja razvoja društvene teorije o potrošnji. Baudrillard prepoznaje potrošnju kao novu i važnu problematiku, a njegova kritika potrošačkog društva daleko je ispred vremena u kom djeluje. Potrošačke robe za njega su znakovi, a potrošnja vrsta jezika. U analogiji s Marxovim konceptom sredstava proizvodnje Baudrillard kreira koncept sredstava potrošnje kao potrošačkih mjesta koja su sinteza obilja i kalkulativnosti. Bourdieu konstruira klasnu teoriju potrošnje na temelju kulturnih praksi. Potrošačko ponašanje za njega je izraz klasnog položaja. Klasu određuje i njezin položaj u sustavu razlika, odnosno distinkcija od ostalih klasa na temelju kulturnih praksi, objekata i ukusa. U Ritzerovoj teoriji potrošnja postaje snažna pokretačka snaga suvremenog društva, s glavnim ciljem ostvarivanja profita. Promjene u suvremenom društvu Ritzer objašnjava procesom mekdonaldizacije koji se sve više širi na različita područja društvenog života. Promjenom od starih k novim sredstvima potrošnje Ritzer objašnjava transformacije u strukturama i međuljudskim odnosima u suvremenom društvu. Završni dio rada donosi osvrt na teorije spomenutih autora u kontekstu potrošačkog društva te upućuje na njihov doprinos korpusu teorijskih razmatranja fenomena potrošnje.
Ključne riječi
teorija potrošnje; potrošnja; potrošačko društvo; Baudrillard; Bourdieu; Ritzer
Hrčak ID:
162295
URI
Datum izdavanja:
30.4.2016.
Posjeta: 4.995 *