Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Slikar Mate Otoni Napoli

Radoslav Tomić ; Institut za povijest umjetnosti


Puni tekst: hrvatski pdf 707 Kb

str. 103-116

preuzimanja: 602

citiraj


Sažetak

Novim čitanjem objavljenih i do sada nepoznatih arhivskih dokumenata
utvrdilo se da je u drugoj polovini 17. stoljeća u Dalmaciji živio i stvarao
slikar Mate Otoni Napoli (Mate Otoni, Mattio Ottoni, Matei de Otonis
pictoris dicti Napoli, Matio Napoli, Mattio Napoli, Mattio Napuli). Prvi
je put njegovo ime zabilježeno 1660. godine u Zadru gdje se njemu i
supruzi Mandi, rođ. Zuanić, iz Sutivana na Braču, rodio sin. Potom
se učestalo spominju u Sutivanu gdje im se, prema zapisima, rodilo
troje djece, pa se može pretpostaviti da je u tom mjestu imao i radionicu
u kojoj je, vjerojatno sa suradnicima i pomoćnicima, radio slike,
predoltarnike i oltare za naručitelje s otoka Brača, Šolte, Splita, Solina,
Poljica, omiškoga i makarskoga kraja. Taj se srednjodalmatinski opus
može dopuniti i oltarnom palom Sv. Antun Padovanski iz franjevačkoga
samostana u Kraju na Pašmanu te oslikanom drvenom tavanicom u
crkvi sv. Bernardina u franjevačkom samostanu sv. Eufemije u Kamporu
na otoku Rabu. Slikar Napoli izradio je rapski ciklus 1669. što je
najraniji spomen njegove djelatnosti, dok je na slici u Velikom Brdu kraj
Makarske upisana 1694. godina, ali je njegova djelatnost trajala i nakon
toga jer se u kapeli sv. Dujma u Manastirinama u Solinu, podignutoj
1695., nalazi oltarna slika Mate Otonija Napolija.
Analiziraju se odlike Otonijeva slikarstva i upućuje na njegovo značenje
u likovnom stvaralaštvu kasnog 17. stoljeća u Dalmaciji. Pretpostavlja
se da je dulje živio u Sutivanu te je najveći broj slika i oltarnih cjelina
radio za crkve na Braču i za obližnje kopnene krajeve srednje Dalmacije,
od Solina do Makarske, koji su se u to vrijeme oslobodili turske vlasti,
pa je stare i nove crkve opremao oltarima, slikama i drugim liturgijskim
namještajem. Za sada se ne može utvrditi slikarovo podrijetlo ni
obrazovanje. Otoni se može odrediti kao pučki umjetnik koji se u radu
koristio grafičkim otiscima.

Ključne riječi

Mate Otoni; slikarstvo; 17. stoljeće; Dalmacija

Hrčak ID:

165756

URI

https://hrcak.srce.hr/165756

Datum izdavanja:

15.12.2014.

Posjeta: 1.075 *