Prethodno priopćenje
Tillichovo poimanje kristocentrične povijesti
Dubravko Arbanas
orcid.org/0000-0002-8597-0238
Sažetak
Paul Tillich posebnu je pozornost posvetio protestantskoj interpretaciji povijesti kojom je želio ukazati na potrebu obnove i stvaranja jedne nove teonomije reinterpretacijom novozavjetne ideje ‘kairosa’ u kojoj je Krist ‘veliki kairos’ ili središnji događaj kojim Bog objavljuje samog sebe kao središte vremena i vrhunsko značenje povijesti. To će, nakon prvoga dijela rada o glavnim obilježjima ljudske povijesti, biti predmet njegova središnjega dijela, nakon čega ćemo u završnom dijelu našega istraživanja nastojati pokazati kako se pod utjecajem ‘Božjega Duha’, odnosno konačne i univerzalne objave ‘Novog Bitka u Isusu kao Kristu’ ostvaruje ‘Božje kraljevstvo’ u povijesti, ali i njezin kraj u ‘vječnom životu’. Kritičkom analizom autor je došao do zaključka da je Tillich svojom redukcijom na ‘eshaton’ uspješno pokazao kako ta grčka riječ, koja ima duboko egzistencijalno značenje i simbolizira svojevrsni ‘prijelaz’ iz vremenitoga u vječno ili iz egzistencije u esenciju, postaje predmet sadašnjega iskustva bez gubitka njegove futurističke dimenzije jer upravo ta stalna prisutnost kraja povijesti kao transcendentne strane Božjeg kraljevstva, koju autor naziva vječnim životom, predstavlja ispunjenje povijesne egzistencije po kojoj se ostvaruje konačna pobjeda nad svim dvosmislenostima života i povijesnih zbivanja. To znači da se maštovite predodžbe o predstojećem dalekom ili skorom svršetku svijeta prevladavaju hrabrim suočavanjem s vječnošću i to u svakom trenutku vremena, a ne na njegovom kraju, jer se prošlost i budućnost susreću u sadašnjosti koju možemo na paradoksalan način izraziti kao ‘vječno sada’.
Ključne riječi
povijest; ‘kairos’; teonomija; ‘Novi Bitak’; Isus Krist; Božji duh; Božje kraljevstvo; vječni život
Hrčak ID:
167537
URI
Datum izdavanja:
13.10.2016.
Posjeta: 1.510 *