Logopedija, Vol. 6 No. 2, 2016.
Pregledni rad
https://doi.org/10.31299/log.6.2.4
Jezične sposobnosti djece koja mucaju
Natalija Kutnjak
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, studentica
Lucija Mance
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, studentica
Ana Leko Krhen
orcid.org/0000-0002-1798-6158
; Sveučilišta u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Sažetak
Mucanje je multidimenzionalni poremećaj na čiji razvoj utječu brojni čimbenici – genetika, okolinski uvjeti, osobnost, emocionalni razvoj, govorno-motoričke sposobnosti, tako i različiti stupnjevi poteškoća u jezičnoj obradi. Ideja o povezanosti mucanja i jezika potiče mnoga istraživanja dugi niz godina – zbog preklapanja vremena najčešćeg započinjanja mucanja s razdobljem intenzivnog jezičnog razvoja, utjecaja jezičnih čimbenika (npr. položaj riječi u rečenici, složenost rečenice) na pojavu netečnosti te uočenog kašnjenja u usvajanju jezika kod neke djece koja mucaju. Rezultati istraživanja jezičnih sposobnosti djece koja mucaju nisu jednoznačni. Neka su istraživanja pokazala da su jezične sposobnosti kod djece koja mucaju slabije, a u nekim nisu nađene razlike između djece koja mucaju i njihovih tečnih vršnjaka. Spoznaje o jezičnim osobitostima djece koja mucaju omogućuju bolji uvid u multidimenzionalnost mucanja i čimbenike koji ga uzrokuju, što je osobito značajno za znanstvene i terapijske svrhe. Cilj je ovog rada objasniti povezanost mucanja i jezika te dati pregled najvažnijih istraživanja jezičnih sposobnosti djece koja mucaju prema određenim jezičnim sastavnicama (fonologija, morfosintaksa, semantika).
Ključne riječi
mucanje; jezične sposobnosti; fonologija; morfosintaksa; rječnik
Hrčak ID:
172064
URI
Datum izdavanja:
31.12.2016.
Posjeta: 4.631 *