Bogoslovska smotra, Vol. 86 No. 4, 2016.
Izvorni znanstveni članak
Radikalna teologija Thomasa Altizera : pregled i problemi
Zoran Turza
orcid.org/0000-0001-8436-6592
; Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Dijalektička napetost između fenomena ateizma i fenomena vjere nalazi se u temelju čovjekova religioznog iskustva svijeta oko sebe. Ta uvijek aktualna napetost kulminirala je u Nietzscheovoj kritici kršćanstva, prozivajući samo kršćanstvo. Šezdesetih godina XX. stoljeća teološki odgovor dan je Nietzscheu na Drugome vatikanskom koncilu i u teološkom pokretu zvanom »radikalna teologija«. Pokazalo se da je radikalna teologija skupni naziv za teološku misao nekolicine autora koji su sve samo ne jedinstveni što se tiče temeljnih ideja. Najznačajniji autor koji je doista radikalno shvatio Nietzscheov
proglas Božje smrti, i to u ontološkom smislu, jest Thomas Altizer. No,
on je glavne teološke teme, kao što su smrt Boga, utjelovljenje i nauk o Isusu, promišljao na nesustavan i nerijetko fragmentaran način obilježen ponajprije kritikom kršćanskoga klasičnog nauka o Bogu. Iz takvoga teološkog sustava proizišli su razni problemi: svođenje teologije na antropologiju, nauk o Bogu koji počiva na krivim predodžbama o Bogu, nelegitimno preuzimanje književne literature kao teološkog izvora, jednostrano kenotičko tumačenje uloge Isusa Krista u povijesti kršćanske teologije i neutemeljeno razumijevanje ekleziologije kao specifične univerzalne ekleziologije. Iako su temelji radikalne teologije vrlo upitni, ona je pridonijela tomu da se teologija okrenula intenzivnijem proučavanju fenomena ateizma. No, još više od toga, radikalna teologija se može tumačiti kao pokret koji je nastao unutar protestantske teologije kao kritički odgovor i tumačenje teologije Božje riječi Karla Bartha.
Ključne riječi
smrt Boga; ateizam; radikalna teologija; Thomas Altizer
Hrčak ID:
174460
URI
Datum izdavanja:
7.2.2017.
Posjeta: 1.688 *