Tehnički vjesnik, Vol. 24 No. 1, 2017.
Stručni rad
https://doi.org/10.17559/TV-20150807185156
NPD u malim proizvodnim poduzećima u Srbiji
Miloš Vorkapić
orcid.org/0000-0002-3463-8665
; University of Belgrade, Institute of Chemistry, Technology and Metallurgy (ICTM) - Center of Microelectronic Technologies Njegoševa 12, 11000 Belgrade, Serbia
Filip Radovanović
orcid.org/0000-0001-6425-4710
; University of Belgrade, Institute of Chemistry, Technology and Metallurgy (ICTM) - Center of Microelectronic Technologies Njegoševa 12, 11000 Belgrade, Serbia
Dragan Ćoćkalo
orcid.org/0000-0003-2085-5420
; University of Novi Sad, Technical faculty "Mihajlo Pupin", Đure Đakovića bb, 23000 Zrenjanin, Serbia
Dejan Đorđević
; University of Novi Sad, Technical faculty "Mihajlo Pupin", Đure Đakovića bb, 23000 Zrenjanin, Serbia
Sažetak
Ispitivao se razvoj novog proizvoda (NPD – New Product Development) u malim proizvodnim poduzećima na području Srbije na reprezentativnom uzorku mikro i malih poduzeća širokog raspona poslovanja. Ustanovilo se da je pomoć tržišta prevladavajuća strategija u razvoju novog proizvoda, čije je obilježje uska suradnja s kupcima od ideje do finalnog proizvoda uključujući aktivnosti istraživanja i razvoja (R&D - research and development). Pored kupaca, glavni izvori ideja su konkurenti i sajmovi ili izložbe. Marketinške aktivnosti povezane s predstavljanjem novog proizvoda sasvim su ograničene. Te su se spoznaje usporedile s načinima razvoja novog proizvoda u susjednim zemljama. Na temelju naših spoznaja predlažemo dvije mjere za poboljšanje razvoja novog proizvoda u malim proizvodnim poduzećima u Srbiji: uspostaviti jaču suradnju s vanjskim centrima znanja (sveučilišta, istraživački instituti, centri inovacija) te izgraditi mreže inovacija s komplementarnim partnerima aktivno primjenjujući koncept otvorene inovacije.
Ključne riječi
izvori ideja; mikro i mala poduzeća; otvorena inovacija; razvoj novoga proizvoda
Hrčak ID:
174741
URI
Datum izdavanja:
10.2.2017.
Posjeta: 2.432 *