hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI

Sanja Vrcić-Mataija ; Odjel za nastavničke studije u Gospiću, Sveučilište u Zadru
Jasminka Troha ; Sveučilište u Zadru

Puni tekst: hrvatski, pdf (126 KB) str. 131-150 preuzimanja: 935* citiraj
APA 6th Edition
Vrcić-Mataija, S. i Troha, J. (2016). ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI. Magistra Iadertina, 11. (1.), 131-150. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/177650
MLA 8th Edition
Vrcić-Mataija, Sanja i Jasminka Troha. "ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI." Magistra Iadertina, vol. 11., br. 1., 2016, str. 131-150. https://hrcak.srce.hr/177650. Citirano 12.08.2020.
Chicago 17th Edition
Vrcić-Mataija, Sanja i Jasminka Troha. "ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI." Magistra Iadertina 11., br. 1. (2016): 131-150. https://hrcak.srce.hr/177650
Harvard
Vrcić-Mataija, S., i Troha, J. (2016). 'ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI', Magistra Iadertina, 11.(1.), str. 131-150. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/177650 (Datum pristupa: 12.08.2020.)
Vancouver
Vrcić-Mataija S, Troha J. ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI. Magistra Iadertina [Internet]. 2016 [pristupljeno 12.08.2020.];11.(1.):131-150. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/177650
IEEE
S. Vrcić-Mataija i J. Troha, "ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI", Magistra Iadertina, vol.11., br. 1., str. 131-150, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/177650. [Citirano: 12.08.2020.]

Sažetak
U radu se donosi pregled žanrovski raznolikih tekstova hrvatske dječje književnosti povezanih zavičajnom temom. Pojam se zavičajnosti, obilježen jezično-stilskim značajkama, istaknutom emocionalnošću te željom za osvješćivanjem zavičajnog identiteta (jezik, krajolik, običaji, prošlost) iščitava u dječjoj poeziji, slikovnicama, tipološki raznolikim pričama i pripovijestima. Književnoteorijskom i kulturološkom analizom utvrđena je kao zajednička osobina spoznaja o važnosti zavičajnog i regionalnog identiteta temeljenog na poznavanju i promicanju zavičajnih vrijednosti. Uočene su motivske, jezične, kompozicijske i stilske razlike u odabranim djelima, zasnovane na žanrovskim posebnostima. Autori najčešće u književnim tekstovima koriste autobiografski diskurs djetinjstva smještajući vlastita životna iskustva u zavičajni prostor. Osim pripovjedne realističnosti proizišle iz projekcije vlastitog djetinjstva, primjetno je veliko uplitanje bajkovitosti bliske dječjem čitatelju, ali i potrebi bajkovitog viđenja zavičaja. Zavičajne se teme najčešće ostvaruju prostornom topofilijom: od emotivnih opisa ruralnih i urbanih lokaliteta, preko povijesnih digresija, do pripovijedanja o važnim osobama koje su svojim životom i djelovanjem postali prepoznatljivim dijelovima zavičajnog identiteta i kulturne baštine određenog kraja. U jezičnom smislu, neki su od književnih tekstova realizirani standardnim jezikom, dok drugi koriste dijalekte, regionalne i mjesne govore kao sredstva pripadnosti određenom kraju promičući očuvanje zavičajnih dijalektoloških vrijednosti.

Ključne riječi
hrvatska dječja poezija; priče; pripovijesti; slikovnice; zavičajnost

Hrčak ID: 177650

URI
https://hrcak.srce.hr/177650

[engleski]

Posjeta: 1.321 *