Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

ZAVIČAJNOST U HRVATSKOJ DJEČJOJ KNJIŽEVNOSTI

Sanja Vrcić-Mataija ; Odjel za nastavničke studije u Gospiću, Sveučilište u Zadru
Jasminka Troha ; Sveučilište u Zadru


Puni tekst: hrvatski pdf 126 Kb

str. 131-150

preuzimanja: 2.821

citiraj


Sažetak

U radu se donosi pregled žanrovski raznolikih tekstova hrvatske dječje književnosti povezanih zavičajnom temom. Pojam se zavičajnosti, obilježen jezično-stilskim značajkama, istaknutom emocionalnošću te željom za osvješćivanjem zavičajnog identiteta (jezik, krajolik, običaji, prošlost) iščitava u dječjoj poeziji, slikovnicama, tipološki raznolikim pričama i pripovijestima. Književnoteorijskom i kulturološkom analizom utvrđena je kao zajednička osobina spoznaja o važnosti zavičajnog i regionalnog identiteta temeljenog na poznavanju i promicanju zavičajnih vrijednosti. Uočene su motivske, jezične, kompozicijske i stilske razlike u odabranim djelima, zasnovane na žanrovskim posebnostima. Autori najčešće u književnim tekstovima koriste autobiografski diskurs djetinjstva smještajući vlastita životna iskustva u zavičajni prostor. Osim pripovjedne realističnosti proizišle iz projekcije vlastitog djetinjstva, primjetno je veliko uplitanje bajkovitosti bliske dječjem čitatelju, ali i potrebi bajkovitog viđenja zavičaja. Zavičajne se teme najčešće ostvaruju prostornom topofilijom: od emotivnih opisa ruralnih i urbanih lokaliteta, preko povijesnih digresija, do pripovijedanja o važnim osobama koje su svojim životom i djelovanjem postali prepoznatljivim dijelovima zavičajnog identiteta i kulturne baštine određenog kraja. U jezičnom smislu, neki su od književnih tekstova realizirani standardnim jezikom, dok drugi koriste dijalekte, regionalne i mjesne govore kao sredstva pripadnosti određenom kraju promičući očuvanje zavičajnih dijalektoloških vrijednosti.

Ključne riječi

hrvatska dječja poezija; priče; pripovijesti; slikovnice; zavičajnost

Hrčak ID:

177650

URI

https://hrcak.srce.hr/177650

Datum izdavanja:

13.3.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.746 *