hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike

Marinko VIDOVIĆ   ORCID icon orcid.org/0000-0003-0746-023X ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (1002 KB) str. 391-416 preuzimanja: 169* citiraj
APA 6th Edition
VIDOVIĆ, M. (2017). 1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike. Bogoslovska smotra, 87 (2), 391-416. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/184992
MLA 8th Edition
VIDOVIĆ, Marinko. "1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike." Bogoslovska smotra, vol. 87, br. 2, 2017, str. 391-416. https://hrcak.srce.hr/184992. Citirano 03.08.2020.
Chicago 17th Edition
VIDOVIĆ, Marinko. "1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike." Bogoslovska smotra 87, br. 2 (2017): 391-416. https://hrcak.srce.hr/184992
Harvard
VIDOVIĆ, M. (2017). '1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike', Bogoslovska smotra, 87(2), str. 391-416. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/184992 (Datum pristupa: 03.08.2020.)
Vancouver
VIDOVIĆ M. 1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike. Bogoslovska smotra [Internet]. 2017 [pristupljeno 03.08.2020.];87(2):391-416. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/184992
IEEE
M. VIDOVIĆ, "1 Sol 4,13-18: eshatologija u formi apokaliptike", Bogoslovska smotra, vol.87, br. 2, str. 391-416, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/184992. [Citirano: 03.08.2020.]

Sažetak
U nakani da razloži poruku Pavlova teksta u 1 Sol 4,13-18, autor u ovomu radu polazi od općih zapažanja o ukorijenjenosti Pavlove u apokaliptičku misao, zaključujući da Pavao nije pravi apokaliptik, nego teolog povijesti spasenja, onaj koji u povijesti uočava tragove Božjega djelovanja i o njima govori kao o prijelomnim događajima. Pretpostavivši poznavanje uvodnih i općih podataka Poslanice,1 prelazi na književnu analizu odlomka i nalazi u njemu pravi eshatološki tekst uronjen u apokaliptički kolorit. Nakon toga egzegetski raščlanjuje tekst in examine u kojemu Pavao odgovara na poteškoće u koje su upali solunski vjernici zbog smrti nekih svojih članova prije konačne završnice. Ne bez utjecaja apokaliptičkih vizija i ondašnjih duhovnih strujanja, Solunjani su bili uvjereni da Kristovo uskrsnuće i njegov pojavak u slavi, o kojima im je Pavao sigurno govorio za prvoga navještaja, vrijede samo za one koji će završnicu dočekati u životu. Pavao ih razuvjerava, ocrtavši im najprije njihovo sadašnje stanje iz perspektive budućnosti, a onda im pripovijeda o toj budućnosti, služeći se apokaliptičkim motivima. Njihovo sadašnje stanje određeno je onim što se već dogodilo u Kristovu uskrsnuću s kojim je budućnost već započela, a njezino potpuno ostvarenje Pavao opisuje kao Kristov pojavak u slavi kojim će i živi i preminuli, koji prethodno trebaju biti uskriseni, imati udjela u njegovoj proslavi. Jedina razlika u pogledu završnice živih i preminulih o Kristovu pojavku jest uskrsnuće tih potonjih, premda će i živi proći kroz nekakvu promjenu, ugrabljenjem u susret Gospodinu u zrak. Opisujući konačnu završnicu, Pavao se poslužio apokaliptičkim scenarijem, ali ne tako da se upustio u iscrpno izvješće o konačnim događanjima, nego, u dušobrižničkoj zabrinutosti za Solunjane, povezuje, tumači, reducira i konkretizira apokaliptičke motive uželji da učvrsti nadu i osnaži povjerenje Solunjana. U zaključku autor ističe da Pavao, rabeći apokaliptičke motive i pripovijedanje, obilato ih prilagođuje i usmjeruje svojim kristološkim uvjerenjem o zajedništvu s Gospodinom zauvijek. U tomu smislu može se reći da se služi apokaliptičkim predajama u korist kristologije, odnosno da temeljna kristološka struktura njegove misli utječe na eshatološka poimanja i ograničava njegovu recepciju tradicijske apokaliptičke građe.

Ključne riječi
Pavao; Prva Poslanica Solunjanima; nada; uskrsnuće; eshatologija; apokaliptika; apokaliptički; motivi/scenarij; parusija; spasenje; kristologija

Hrčak ID: 184992

URI
https://hrcak.srce.hr/184992

[engleski]

Posjeta: 355 *