Acta Iadertina, Vol. 14 No. 1, 2017.
Izvorni znanstveni članak
Razvoj i aktualno stanje alternativnih pedagoških koncepata u Sloveniji
Edvard Protner
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Mariboru, Odjel za pedagogiju
Sažetak
Pod nazivom alternativni pedagoški koncepti mislimo na napor usmjeren za reformu škole i teoretskih koncepcija, koji su također poznati pod imenom reformska pedagogija, progresivna pedagogija, prijedlog nove škole itd. Prijelaz iz 19. u 20. stoljeće obilježilo je vrijeme izrazite pluralizacije pedagoške misli. Sklonost novim pedagoškim trendovima značajno se povećala između dvaju svjetskih ratova. Najizrazitiji predstavnik bio je Anton Osterc – njegove polemike s predstavnicima drugih pedagoških smjerova pomažu nam oslikati različite teorijske pozicije tog razdoblja. Ideje reformske pedagogije podupirala je Pedagoška centrala u Mariboru. Bez obzira na napore u Sloveniji, u tom razdoblju nije zaživjela bilo koja eksperimentalna škola. Pedagoška doktrina nakon 2. svjetskog rata odlučno je odbacila ideje reformske pedagogije. Glavni akter kritike bio je Vlado Schmidt koji je u reformskoj, odnosno progresivnoj pedagogiji (pedologiji, kako ju je nazvao), prepoznavao tipične elemente buržoaske pedagogije – s reformsko-pedagoškim idejama je povezivao neodgovarajuće znanje djeteta i neprikladnu odgojnu orijentaciju, koje su u odnosu prema prirodi djeteta zanemarivale društvene ciljeve odgoja. Dijelovi reformsko-pedagoških ideja na području Slovenije su se započeli ponovno uvoditi unutar samoupravne pedagogije i eksperimenta popustljivog odgoja. Prva alternativna škola u Sloveniji s važećim programom, koja je bila ustanovljena 1992. godine – jest Waldorfska škola u Ljubljani. Njeno ustanovljenje omogućila je nova društvena situacija nezavisnosti i promjene političkog sistema. Uspostava novih alternativnih škola omogućilo je školsko zakonodavstvo iz ljeta 1996. Trenutno u Sloveniji djeluju četiri alternativne osnovne škole.
Ključne riječi
Hrčak ID:
190038
URI
Datum izdavanja:
15.11.2017.
Posjeta: 2.506 *