hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1

Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece

Tena Velki   ORCID icon orcid.org/0000-0002-9529-8959 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku, Hrvatska
Ivana Duvnjak ; Filozofski fakultet, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, PDF (857 KB) str. 481-508 preuzimanja: 551* citiraj
APA 6th Edition
Velki, T. i Duvnjak, I. (2017). Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece. Psihologijske teme, 26 (3), 481-508. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1
MLA 8th Edition
Velki, Tena i Ivana Duvnjak. "Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece." Psihologijske teme, vol. 26, br. 3, 2017, str. 481-508. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1. Citirano 06.03.2021.
Chicago 17th Edition
Velki, Tena i Ivana Duvnjak. "Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece." Psihologijske teme 26, br. 3 (2017): 481-508. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1
Harvard
Velki, T., i Duvnjak, I. (2017). 'Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece', Psihologijske teme, 26(3), str. 481-508. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1
Vancouver
Velki T, Duvnjak I. Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece. Psihologijske teme [Internet]. 2017 [pristupljeno 06.03.2021.];26(3):481-508. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1
IEEE
T. Velki i I. Duvnjak, "Efekti socijalnoga konteksta na povezanost uporabe medija s nekim aspektima razvoja djece", Psihologijske teme, vol.26, br. 3, str. 481-508, 2017. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.26.3.1

Sažetak
Cilj je istraživanja provjeriti povezanost učestalosti uporabe različitih medija (gledanje televizije, igranje računalnih igrica i korištenje interneta) s aspektima kognitivnog (školski uspjeh) i socijalno-emocionalnog razvoja (impulzivnost, afektivna empatija, broj prijatelja i vršnjačka prihvaćenost). Također, htjeli su se provjeriti moderatorski efekti roditeljskog prisustva i društva prijatelja na navedene povezanosti. U istraživanju je sudjelovalo 880 učenika od petog do osmog razreda. Podaci o impulzivnosti, afektivnoj empatiji i izloženosti medijima prikupljeni su samoprocjenama. Učenici su dali još podatke o broju najboljih prijatelja, osjećaju prihvaćenosti i školskom uspjehu.  Povezanosti učestalosti korištenja različitih medija i aspekata kognitivnog i socijalnoemocionalnog razvoja uglavnom su niske. Najistaknutije su negativne povezanosti s afektivnom empatijom, i to osobito vrijeme provedeno igrajući igrice, te pozitivna povezanost s impulzivnošću, posebice s korištenjem interneta. Nešto je manja povezanost učestalosti korištenja medija s brojem prijatelja i vršnjačkom prihvaćenosti, dok je učestalost gledanja televizije blago negativno povezana sa školskim uspjehom. Testirani su i moderacijski efekti socijalnog konteksta na povezanosti učestalosti korištenja medija i aspekata razvoja. Dobiveni su efekti vrlo mali i uglavnom vezani za odnos gledanja televizije i školskog uspjeha te učestalosti igranja računalnih igrica i odnosa s vršnjacima. Dobivena je negativna povezanost vremena gledanja televizije i školskog uspjeha samo kod onih koji to čine u društvu (roditelja i prijatelja), dok kod onih koji gledaju sami nije značajno različita od nule. Isto tako, pozitivan odnos vremena provedenog igrajući videoigrice i broja prijatelja nešto je manji kod onih koji to čine u društvu prijatelja te su blago pozitivni efekti učestalosti igranja igrica na vršnjačku prihvaćenost kod onih koji igraju sami, dok su blago negativni kod onih koji igraju u društvu roditelja. Svi efekti socijalnog konteksta i korištenja medija na aspekte razvoja djece vrlo su slabog intenziteta, a interpretirani su okviru Modela različite podložnosti utjecaju medija (DSMM; Valkenburg i Peter, 2013).

Ključne riječi
mediji; roditeljska prisutnost; vršnjaci; socio-emocionalni razvoj; kognitivni razvoj

Hrčak ID: 190766

URI
https://hrcak.srce.hr/190766

[engleski] [španjolski]

Posjeta: 1.230 *