hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja

Marko PRANJIĆ   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (427 KB) str. 839-862 preuzimanja: 169* citiraj
APA 6th Edition
PRANJIĆ, M. (2017). Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja. Bogoslovska smotra, 87 (4), 839-862. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/193219
MLA 8th Edition
PRANJIĆ, Marko. "Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja." Bogoslovska smotra, vol. 87, br. 4, 2017, str. 839-862. https://hrcak.srce.hr/193219. Citirano 19.09.2020.
Chicago 17th Edition
PRANJIĆ, Marko. "Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja." Bogoslovska smotra 87, br. 4 (2017): 839-862. https://hrcak.srce.hr/193219
Harvard
PRANJIĆ, M. (2017). 'Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja', Bogoslovska smotra, 87(4), str. 839-862. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/193219 (Datum pristupa: 19.09.2020.)
Vancouver
PRANJIĆ M. Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja. Bogoslovska smotra [Internet]. 2017 [pristupljeno 19.09.2020.];87(4):839-862. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/193219
IEEE
M. PRANJIĆ, "Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja", Bogoslovska smotra, vol.87, br. 4, str. 839-862, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/193219. [Citirano: 19.09.2020.]

Sažetak
Ranokršćanski odgoj i obrazovanje još uvijek nisu postali predmetom zanimanja među hrvatskim pedagozima pa bi ovaj prilog htio biti poticajem da se ne zanemaruje i ne zaobilazi nešto što je dio europskoga civilizacijskog kruga koji svoje korijene vuče kako iz antičkoga grčko-rimskog tako i ranokršćanskog promišljanja odgoja i obrazovanja što će se potom reflektirati na pojedine jezičnim idiomom objedinjene odgojno‑obrazovne sadržaje unutar pojedinih pratećih kultura. Budući da je područje istraživanja vrlo široko i zapravo neprimjereno za jedan časopisni prilog ako bi ga se željelo iscrpno obraditi, nastojali smo ga maksimalno reducirati sažimajući u uvodu središnje antičke odgojno-obrazovne ideje i prakse te spomenuvši pritom i glavne »udžbenike«. Potom se prelazi na znakovit primjer oličenja toga djelovanja, a to je Auzonijev primjer, a onda i prvo negodovanje s obzirom na kršćansko držanje naspram naslijeđenoga. Kao objekt kršćanskog negodovanja naveden je Julijanov edikt, koji je bio povodom prijetnje ali i stvaranja vlastitih kršćanskih odgojno-obrazovnih sadržaja i na njima zasnovane odgojno-obrazovne prakse elaborirajući pojedinačne ideje iz djela sv. Bazilija, sv. Grgura Nisenskog, sv. Augustina kao i pape sv. Grgura Velikoga, ostavljajući ovaj put po strani i neke druge važne autore koje smo obradili u svojim prethodnim radovima. Na kraju je riječ i o odnosu prema »pedagoškim mjerama« u ranom kršćanstvu. Sve to omogućava iščitavanje kontinuiteta ali i diskontinuiteta vezano za tu toliko znakovitu društvenu i kulturnu djelatnost unutar pojedinih povijesnih razdoblja kao i svakoga pojedinačnog naroda. Koristili smo se metodičkim postupkom detektiranja ključnih ideja u reprezentativnim izvorima, a onda i kompariranja naslijeđenoga s onim novonastalim, ukazujući na specifičnosti jednoga i drugoga kao i pomake koji su se pritom događali.

Ključne riječi
antički grčko-rimski i ranokršćanski odgoj i obrazovanje; Auzonije, Julijan; Bazilije; Grgur Nisenski; Augustin; papa Grgur Veliki

Hrčak ID: 193219

URI
https://hrcak.srce.hr/193219

[engleski]

Posjeta: 363 *